سایت خودرو

در این سایت می توانید از مطالب و قیمت روز خودرو مطلع شوید.

سایت خودرو

در این سایت می توانید از مطالب و قیمت روز خودرو مطلع شوید.

مقایسه دنا و آریو – دنا بخریم یا آریو؟

در این مطلب به مقایسه دنا و آریو S300 پرداخته ایم و این دو خودرو را از لحاظ طراحی ، مشخصات فنی و دیگر ویژگی های مختلف مورد بررسی قرار داده ایم. این دو خودرو جزء سدان های خانوادگی داخلی به شمار می آیند که توسط ایران خودرو و سایپا با اختلاف قیمتی نزدیک به بازار عرضه می شوند.

دنا

آریو S300

مقایسه مشخصات فنی دنا و آریو

مشخصات فنی دنا آریو اتوماتیک
نوع موتور 4 سیلندر-EF7 4 سیلندر
حجم موتور 1646 سی سی 1600 سی سی
حداکثر توان موتور 115 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه 112 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور 157 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه 151 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه
تعداد سوپاپ 16 16
شتاب 0 تا 100 13.5 ثانیه – ثانیه
حداکثر سرعت 189 کیلومتر در ساعت – کیلومتر در ساعت
سیستم انتقال قدرت 5 سرعته دستی 4 سرعته اتوماتیک
وزن خالص 1258 کیلوگرم 1275 کیلوگرم
فاصله بین دو محور 2671 میلیمتر 2700 میلیمتر
مصرف سوخت ترکیبی 7.74 لیتر 7.18 لیتر
استاندارد حد آلایندگی  یورو 4  یورو
طول خودرو 4559 میلیمتر 4565 میلیمتر
عرض خودرو 1720 میلیمتر 1766 میلیمتر
ارتفاع خودرو 1460 میلیمتر 1486 میلیمتر
حجم باک 60 لیتر 55 لیتر

مقایسه دنا و آریو

مقایسه امکانات دنا و آریو

مشخصات دنا آریو اتوماتیک
پایداری و ترمز ABS + EBD

ترمز جلو دیسکی خنک شونده و ترمز عقب دیسکی

ABS + EBD

ترمز جلو  و عقب دیسکی

کیسه هوای ایمنی راننده و سرنشین جلو راننده وسر نشین جلو
سیستم صوتی دارای مانیتور مالتی مدیا تصویری لمسی با رهیاب (GPS) و بلوتوث موبایل – بلندگوهای جلو و عقب -تیوتر رایو + CD Player با قابلیت پخش MP۳ و پورتUSB
دیگر تجهیزات فرمان هیدرولیک – مجهز به کلیدهای کنترلی سیستم صوتی و بلوتوث موبایل و کروز کنترل- سیستم تهویه با تنظیم اتوماتیک و کانال تهویه برای سرنشینان عقب- چراغ های LED جلو و عقب – چراغ مه شکن جلو و عقب- چراغ نقشه خوان-چراغ خطر سوم- چراغ های سقفی جلو و عقب- چراغ داخل داشبورد – تنظیم زاویه نور چراغ های جلو از داخل- آینه های جانبی برقی ، راهنمادار و تاشونده اتومات- آینه چراغ دار روی آفتابگیر سمت شاگرد- شیشه بالابرهای جلو و عقب برقی – قطعات دکوراتیو طرح چوب-سیستم ضد سرقت – سیستم هشداردهنده هوشمند مرکزی ورود غیر مجاز- هشداردهنده موانع عقب با نمایش گرافیکی- سیستم مالتی پلکس- قفل مرکزی با ریموت کنترل رادیویی- کمربندهای ایمنی جلو سه نقطه ای با قابلیت تنظیم ارتفاع- سیستم کنترل بخار بنزین- جابه جایی صندلی راننده و سرنشین به صورت برقی – امکان نصب صندلی کودک در صندلی عقب – پشت سری های جلو با تنظیم ارتفاع و زاویه – دسترسی به صندوق عقب از داخل – زیر آرنجی جلو و عقب – سیستم روشنایی موقت در محیط های تاریک- بلندگوهای جلو و عقب – نمایشگر دمانی محیط- بازکن قفل درب صندوق عقب از داخل فرمان هیدرولیک- سیستم ضد سرقت – کامیپیوتر اطلاعات سفر – شیشه بالابر برقی جلو و عقب – چراغ مه شکن جلو و عقب – تیغه برف پاک کن منعطف-  آینه های جانبی مجهز به چراغ راهنما- زیرآرنجی وسط جلو – سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک – مجهز به 5 کمربند ایمنی – گرمکن شیشه عقب – چراغ های جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع- قفل شدن اتوماتیک دربها در سراعت – سنسور پارک دنده عقب- چراغ عقب LED -ریموت کنترل تاشو- خاموش شدن تاخیری چراغ ها جهت هدایت در تاریکی- صندلی عقب تاشونده مجهز به نگهدارنده صندلی کودک – قفل ایمنی کودک برای درب ها و شیشه عقب – صندلی راننده قابل تنظیم در 4 جهت

مقایسه دنا و آریو

طراحی :

دنا از سال 1393 وارد بازار شده است و از همان ابتدا به واسطه ی طراحی نسبتاً خوبی که داشت مورد استقبال قرار گرفته هر چند که انقادهایی مبنی بر اینکه طراحی آن به خصوص از نمای جانبی و طراحی داخلی آن شبیه به سمند است نیز وجود داشت .

آریو S300 نیز که در واقع نسخه ی مونتاژی از زوتی Z300 میباشد نیز از سال 1395 توسط سایپا عرضه می شود. این خودرو بر خلاف دنا در ابتدا فروش خوبی را تجربه نکرد اما اکنون به دلیل شرایط نامطلوب بازار خودرو فروش بهتری پیدا کرده است. طراحی این خودرو بر گرفته از خودروی ژاپنی تویوتا آلیون میباشد به همین دلیل از طراحی نسبتا خوبی برخوردار است اما طراحی کابین ساده و از کیفیت پایینی برخودار است و در مجموع می توان گفت این خودرو در مقایسه با دنا از کیفیت خوبی برخوردار نیست و گزینه ای منطقی در این بازه ی قیمتی برای خرید به شمار نمی آید.

دنا بخریم یا آریو؟

مشخصات فنی :

دنا معمولی با موتور 4 سیلندر 1.7 لیتری EF7 با قدرت 115 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه و گشتاور 157 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه به وسیله گیربکس 5 سرعته دنده ای می تواند در مدت 13.5 ثانیه صد کیلوتر را طی و به حداکثر سرعت 189 کیلومتر در ساعت برسد. از آنجایی آریو دارای ابعاد بزرگتر و در نتیجه وزنی بیشتر و موتور با قدرت 112 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه و گشتاور 151 اسب بخار در 4000 دور در دقیقه میباشد از سرعت و شتاب ضعیف تری نیز برخودار است .

دنا بخریم یا آریو؟

امکانات :

هر دو خودرو از نظر امکانات ایمنی و رفاهی تقریبا در یک سطح میباشند و لیست کامل امکانات رفاهی و ایمنی هر دو خودرو در جدول بالا ذکر شده است.

نتیجه گیری:

اگر از بحث طراحی که آن را به سلیقه شما واگذار کنیم و امکانات و تجهیزات هر دو خودرو که تقریبا هر دو در یک سطح هستند بگذریم به مشخصات فنی و کیفیت میرسیم که در مقایسه انجام شده دنا گزینه ای بهتر و منطقی تری برای خرید میباشد.

 

تصاویر خودرو

آریو S300

نمای عقب اریو S300

آریو

آریو
نمای داخل کابین آریو

دنا

دنا
نمای عقب دنا

دنا

دنا
نمای داخلی دنا

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.