رییس انجمن واردکنندگان خودرو گفت: به دلیل ابلاغ نشدن دستورالعمل اجرایی درباره چگونگی دریافت مابهالتفاوت ارزی از خودروهای وارد شده با ارز ۴۲۰۰ تومانی، هنوز تکلیف این خودروها و زمان تحویل آنها به خریداران مشخص نیست.
کوورش مرشدسلوک اظهار کرد: در دورهای، دولت دلار را در نرخ ۴۲۰۰ تومان ثابت و اعلام کرد که تمام واردکنندگان باید کالای خود را با استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کنند.
وی با بیان اینکه حدود دو ماه پس از آن، تصمیم دولت تغییر کرد و ارز ۴۲۰۰ تومانی منسوخ شد، خاطرنشان کرد: به دنبال آن دولت بخشنامه جدیدی داد و اعلام کرد کالاهایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده اما هنوز از گمرک ترخیص نشدهاند، باید مابهالتفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی تا ارز بازار ثانویه را پرداخت کنند.
رییس انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد: این در حالی است که منطقا امکان دریافت مابهالتفاوت نرخ ارز از کالاهایی که در گذشته ثبت سفارش شده و به مصرفکنندگان پیشفروش شده، وجود ندارد.
مرشدسلوک با بیان اینکه تمام خودروهای متوقف در گمرک پیش از این طی قراردادهای پیشفروش به قیمت قطعی به مشتریان فروخته شدهاند، اظهار کرد: در این شرایط مشتریان نمیپذیرند برای خودرویی که در گذشته خریداری کرده و بخشی از پول آن را نیز پرداخت کردهاند مجددا مبلغی به عنوان مابهالتفاوت ارزی پرداخت کنند.
وی ادامه داد: در این شرایط واردکنندگان خودرو ناچارند به بند فورسماژور در قراردادهای پیشفروش خودرو استناد کنند و به مشتریان بگویند با توجه به شرایط جدید و بخشنامه دولت، باید مابهالتفاوت ارزی را پرداخت کنند. با این حال بسیاری از مشتریان به این موضوع اعتراض دارند و به همین دلیل موضوع بلاتکلیف مانده است.
رییس انجمن واردکنندگان خودرو افزود: در این شرایط منتظر دستورالعمل اجرایی سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان هستیم تا مشخص شود در خودروهایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شدهاند، چه مقدار مابهالتفاوت و به چه صورت باید پرداخت شود، زیرا در حال حاضر تکلیف این موضوعها مشخص نیست.
وی خاطرنشان کرد: طبیعتا تا آن زمان امکان ترخیص خودروهای وارد شده با ارز ۴۲۰۰ تومانی و تحویل آنها به مشتریان وجود ندارد؛ بنابراین امیدواریم مسوولان هرچه زودتر تکلیف این موارد را روشن کنند تا هم واردکنندگان خودرو و هم خریداران از بلاتکلیفی خارج شوند.
پیش فروش 53 هزار دستگاه از محصولات گروه صنعتی ایران خودرو به منظور صیانت از حقوق مصرف کنندگان نهایی و مدیریت بازار، از روز سه شنبه سوم مهر ماه به صورت اینترنتی آغاز و طی شش روز اجرا می شود.
معاون مدیرعامل در بازاریابی و فروش ایران خودرو با بیان این مطلب گفت: خودروهای پژو 206 تیپ2 و 206 تیپ 5، پژو 405 GLX ،سمند LX، سورن ELX، رانا ،دنا و وانت آریسان در این پیش فروش قابل عرضه است.
مصطفی خان کرمی با اشاره به شرایط پیش فروش در این طرح یادآور شد: در پیش فروش ویژه این شرکت، جهت جلوگیری از ترافیک مشتریان بر روی وب سایت فروش و اتلاف وقت و سرعت بخشیدن به فرآیند ثبت نام، کد ملی مشتریان بر اساس رقم سمت راست به شش گروه تفکیک می شود و در هر روز فقط مشتریان با کد ملی تعیین شده می توانند اقدام به ثبت نام کنند.
خان کرمی ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته،دارندگان کد ملی با رقم سمت راست عدد 1 روز سه شنبه هفته جاری، کد ملی با رقم سمت راست اعداد 2 و 3 روز چهارشنبه هفته جاری، کد ملی با رقم سمت راست اعداد 4 و 5 روز پنج شنبه هفته جاری، کد ملی با رقم سمت راست اعداد 6 و 7 روز شنبه، کد ملی با رقم سمت راست اعداد 8 و 9 روز یکشنبه و کد ملی با رقم سمت راست عدد صفر روز دوشنبه هفته آینده می توانند در طرح پیش فروش ثبت نام کنند.
وی تاکید کرد: ظرفیت پیش فروش محصولات ایران خودرو در این طرح بین روزهای مختلف و کدملی های مختلف تسهیم شده است و اطمینان داده می شود که خودرو به دست مصرف کنندگان واقعی برسد.
معاون مدیرعامل در بازاریابی و فروش ایران خودرو با اشاره به دیگر محدویت های طرح پیش فروش 53 هزار دستگاه محصولات این شرکت اظهار داشت: : ایران خودرو در این راستا محدود نمودن ثبت نام برای خودرو اولی ها و یا افراد فاقد خودرو با اعتماد به مشتریان و تکمیل فرم خود اظهاری را در برنامه قرار داده است.
وی با تاکید بر این که افرادی که در 18 ماه گذشته از ایران خودرو خریداری کرده اند، امکان ثبت نام در این طرح را ندارند، گفت : در این ثبت نام علاوه بر شرایط محدود کننده قبلی، لیست کد ملی مشتریانی که در ثبت نام اخیر شرکت سایپا موفق به ثبت نام شده اند از شرکت سایپا اخذ و امکان ثبت نام آنان وجود نخواهد داشت.
خان کرمی متذکر شد: شرکت ایران خودرو به دنبال فروش خودرو به مصرف کننده حقیقی است و لذا در فرآیند ثبت نام اینترنتی مواردی مانند داشتن گواهینامه و عدم مالکیت خودرو در زمان ثبت نام بصورت خود اظهاری اخذ و در زمان تحویل خودرو بر اساس استعلام های لازم راستی آزمایی خواهد شد و در صورت اثبات خود اظهاری اشتباه،اصل ودیعه در زمان تحویل عینا مسترد می گردد.
معاون مدیرعامل در بازاریابی و فروش ایران خودرو یادآور شد: در راستای افزایش اعتماد مشتریان، گروه صنعتی ایران خودرو در وب سایت خود امکانی را ایجاد کرده است تا لیست مشتریانی که موفق به ثبت نام شده اند جهت عموم قابل مشاهده باشد.البته این امکان با حفظ حریم شخصی افراد به صورت نمایش نام خانوادگی و چند شماره از کد ملی پس از 5 دقیقه از ثبت نام نهایی قابل رویت است.
نسل سوم تویوتا یاریس از سال 2014 مورد فیس لیفت قرار گرفت و با ظاهری مدرن تر در دو نسخه ی سدان و هاچ بک روانه بازار شد که شاهد حضور هر دو نسخه نیز در ایران هم هستیم که متاسفانه باز هم همانند سایر یاریس های قبل در ایران برای این نسخه هم قیمت گذاری مناسبی صورت نگرفت.
همانطور که گفته شد یاریس سدان و هاچ بک ( 2014 – 2016 ) با طراحی مدرن تر و جذاب تر از نسخه های قبل خود ظاهر شدند ، داخل کابین نیز شامل تغییراتی بود که می توان به تجهیزات صوتی و فرمان با لایه چرمی و صندلی های با آرگونومی مناسب اشاره کرد اما بر خلاف تغییرات چشمگیری که در ظاهر تویوتا یاریس رخ داده است از نظر فنی با همان موتور 1.5 لیتری با قدرت 107 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه و گشتاور 141 نیوتن متر در 4200 دور در دقیقه هم در نسخه ی سدان و هم در نسخه ی هاچ بک عرضه شد که توسط گیربکس 4 سرعته اتومات این نیرو به چرخ های جلو منتقل می شود.
یکی از نقاط مثبت یاریس کم مصرف بودن و اقتصادی بودن این خودرو است چرا که به طور میانگین در سیکل ترکیبی این خودرو فقط 5.8 لیتر بنزین مصرف می کند. در آخر باید گفت تویوتا یاریس یکی از زیباترین خودروهای شهری ، کم مصرف با استهلاک کم به شمار می آید که متاسفانه به دلیل عدم قیمت گذاری نامناسب نسبت به امکاناتش نتوانسته در ایران موفق ظهر شود اما این نکته را هم در نظر داشته باشید که محصولات تویوتا خودروهایی بی دردسر با عمر مفید بالا هستند پس اگر به دنبال خودرویی اقتصادی با سواری و هندلینگ مناسب هستید یاریس گزینه ای مناسب است همچنین از نظر ایمنی همانند قبل با داشتن 5 ستاره ایمنی از اروپا ، ایمنی بالایی دارد.
کشور تولید کننده | ژاپن |
کارخانه تولید کننده | تویوتا |
نام و مدل اتومبیل | تویوتا یاریس 2014 – 2016 |
شرکت گارانتی | ایرتویا |
مشخصات / مدل | تویوتا یاریس صندوقدار | تویوتا یاریس هاچ بک |
موتور | 4 سیلندر خطی | |
حداکثر قدرت | 107 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه | |
حداکثر گشتاور | 141 نیوتن متر در 4200 دور در دقیقه | |
حجم موتور | 1497 سی سی | |
تعداد سوپاپ | 16 | |
جعبه دنده | 4 سرعته اتوماتیک | |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | 12 ثانیه | 11.3 ثانیه |
حداکثر سرعت | 170 کیلومتر در ساعت | 175 کیلومتر در ساعت |
وزن | 1060 کیلوگرم | 1050 کیلوگرم |
فاصله محورها | 2550 میلیمتر | 2460 میلیمتر |
ابعاد و نوع چرخ های جلو عقب | 175/70R14 |
مشخصات / مدل | تویوتا یاریس صندوقدار | تویوتا یاریس هاچ بک |
داخل شهر | 6.6 Lit/100km | 6.6Lit/100km |
خارج شهر | 6.2 Lit/100km | 6.2Lit/100km |
ترکیبی | 5.8 Lit/100km | 5.8Lit/100km |
حدآلایندگی | Euro | Euro |
باک بنزین | 42 لیتر |
سرنشین | 5 نفر |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | تیر پیچشی |
ترمز جلو | دیسکی خنک شونده |
ترمز عقب | کاسه ای |
مشخصات/ مدل | یاریس صندوقدار | یاریس هاچ بک |
عرض | 1690 mm | 1695 mm |
طول | 4300 mm | 3825 mm |
ارتفاع | 1460 mm | 1530 mm |
دو کیسه هوای ایمنی راننده و سرنشین |
سیستم ترمز ضد قفل ABS |
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD |
سیستم کمکی ترمز BAS |
سیستم هوشمند ورود بدون کلید |
دکمه استارت (آپشنال ) |
سنسور عقب |
سنسور جلو ( آپشنال ) |
فرمان برقی و قابل تنظیم |
فرمان سه پره یوروتن + سیلور |
فرمان و سردنده از جنس چرم |
کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان |
تنظیم دستی صندلی راننده و سرنشین جلو |
صندلی های عقب 60:40 با قابلیت تاشدن به صورت جداگانه با زیردستی (آپشنال ) |
سیستم مولتی مدیا با قابلیت پخش CD/MP3 و پورت های AUX و USB به همراه 6 بلندگو ( آپشنال ) |
بلوتوث |
سیستم تهیوه اتوماتیک (آپشنال ) |
امکان تنظیم نور متناسب با شب و روز ( آپشنال ) |
چراغ های مه شکن ( آپشنال ) |
چراغ های ترمز سوم |
برف پاک کن تایمر دار |
شیشه عقب دارای گرمکن |
شیشه های برقی |
تنظیم برقی آینه های جانبی |
گرمکن آینه های جانبی |
آینه های جانبی تاشونده برقی ( آپشنال ) |
بال عقب لبه دار ( آپشنال ) |
آنتن کوتاه |
قیمت این خودرو مقایسه خودرو آگهی های مرتبط
نسل سوم تویوتا یاریس در سال 2011 معرفی شد. این نسل با طراحی ظاهری جذابتر از نسل قبل خود وارد بازار شد همچنین داخل کابین نیز از مواد مرغوب تر و با کیفیت تری نسبت به قبل برخوردار است. این خودروی هاچ بک دوست داشتنی متاسفانه باز هم مانند نسل قبل خود به دلیل قیمت گذاری نامناسب نتوانست در ایران موفق باشد.
این نسل از یاریس هاچ بک از نظر فنی نیز پیشرفت کرده و موتور آن از 1.3 به 1.5 لیتر ارتقا یافته است این پیشرانه 106 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه و 140 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه گشتاور تولید می کند که از طریق گیربکس 4 سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو منتقل شده و این هاچ بک ژاپنی با وزن 1010 کیلوگرم در طی 12 ثانیه 100 کیلومتر را طی می کند و به حداکثر سرعت 170 کیلومتر در ساعت می رسد.
یاریس خودرویی اقتصادی است ؛ این هاچ بک با باک 42 لیتری خود در سیکل ترکیبی 7 لیتر در 100 کیلومتر بنزین می سوزاند.
در مجموع می توان گفت این خودرو نسبت به نسل قبل خود از تمام زوایا پیشرفت کرده و یک خودروی شهری کم مصرف اقتصادی با هندلینگ خوب و با استهلاک کم میباشد همچنین داشتن 5 ستاره ایمنی از Euro Ncap نیز یکی دیگر از امتیازات تویوتا یاریس هاچ بک میباشد اما یکی از معایب آن قابل تنظیم نبودن فرمان و طراحی ساده تر کابین نسبت به رقبایش است .
کشور تولید کننده | ژاپن |
کارخانه تولید کننده | تویوتا |
نام و مدل اتومبیل | تویوتا یاریس هاچ بک 2012 – 2013 |
شرکت گارانتی | ایرتویا |
موتور | 4 سیلندر |
حداکثر قدرت | 106 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 140 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه |
حجم موتور | 1497 سی سی |
تعداد سوپاپ | 16 |
جعبه دنده | 4 سرعته اتوماتیک |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | 12 ثانیه |
حداکثر سرعت | 170 کیلومتر در ساعت |
وزن خالص | 1010 کیلوگرم |
فاصله محور ها | – میلیمتر |
ابعاد و نوع چرخ های جلو و عقب | 175/70R14 |
داخل شهر | – Lit/100km |
خارج شهر | – Lit/100km |
ترکیبی | 7 Lit/100km |
حدآلایندگی | Euro 4 |
ترمز جلو | دیسکی |
ترمز عقب | کاسه ای |
باک بنزین | 42 لیتر |
سرنشین | 5 نفر |
عرض | (1695) mm |
طول | (3900) mm |
ارتفاع | (1520) mm |
2 کیسه هوای ایمنی |
ABS + EBD |
قفل مرکزی |
ریموت کنترل |
ایموبلایزر |
تهیوه مطبوع دستی |
سیستم صوتی با قابلیت پخش MP3 /CD و ورودی های AUX و USB |
صندلی های عقب تاشونده |
تنظیم برقی صندلی راننده |
تنظیم برقی آینه ها |
شیشه بالابر جلو و عقب برقی |
چراغ های هالوژنی |
مه شکن جلو |
بلوتوث |
سنسور دنده عقب |
قیمت این خودرو مقایسه خودرو آگهی های مرتبط