شرکت آمیکو را با خودرو های تجاری و کامیون های آن حتما میشناسید، اما این بار آمیکو اقدام به فروش خودرو هایپیکاپ N1 دو کابین و تک کابین کرده است . این خودرو های وانت که تولید شرکت چینی Huanghai هستند مجهز به موتور 4 سیلندر میتسوبیشی میباشند که نسخه دوکابین این خودرو با نام آسنا و نسخه تک کابین آن با نام آراز توسطارس خودرو دیزل به فروش میرسد.
پیکاپ دو کابین آسنا و پیکاپ تک کابین کابین آراز نیز با کدهای M224 و M122 نیز نامگذاری شده اند که هر دو این خودرو ها دارای امکانات فنی یکسانی هستند؛ موتور 2.5 لیتری و سیستم انتقال قدرت 5 سرعته دستی و دو دیفرانسیل که به صورت الکتریکی می توانند در حالت تک دیفرانسیل ، دو دیفرانسیل سنگین و سبک قرار بگیرند.
از نظر امکانات رفاهی نسخه دوکابین یعنی آسنا دارای امکانات ایمنی و رفاهی بیشتری است که میتوان به صندلی های طرح چرم، دوربین عقب و GPS اشاره کرد.
حداکثر ظرفیت حمل بار با پیکاپ دو کابین آمیکو ( آسنا ) ، 3200 کیلوگرم و با پیکاپ تک کابین آمیکو ( آراز ) می توانید حداکثر 3450 کیلوگرم بار را جابه جا کنید.
کشور تولید کننده | چین – ایران |
کارخانه تولید کننده | آمیکو |
نام و مدل اتومبیل | پیکاپ دو کابین آسنا و پیکاپ تک کابین آراز |
شرکت گارانتی | ارس خودرو دیزل ( آمیکو ) |
مشخصات / مدل | پیکاپ دو کابین آمیکو ( آسنا ) | پیکاپ تک کابین آمیکو ( آراز ) |
موتور | 4 سیلندر – میتسوبیشی -دوگانه سوز | |
حداکثر قدرت | 143 اسب بخار | |
حداکثر گشتاور | 200 نیوتن متر | |
حجم موتور | 2378 سی سی | |
تعداد سوپاپ | 16 | |
جعبه دنده | دستی | |
تعداد دنده | 5+1 | |
شتاب ۰ تا 100 | – ثانیه | |
حداکثر سرعت | – کیلومتر در ساعت | |
وزن خالص | – کیلوگرم | |
فاصله محورها | – میلمتر | |
ابعاد و نوع چرخ های جلو عقب | 225/70R16 |
مشخصات / مدل | پیکاپ دو کابین آمیکو ( آسنا ) | پیکاپ تک کابین آمیکو ( آراز ) |
داخل شهر | – Lit/100km | Lit/100km- |
خارج شهر | – Lit/100km | Lit/100km- |
ترکیبی | 10.7 Lit/100km | Lit/100km- |
حدآلایندگی | Euro 5 | – Euro |
گیربکس | 5 سرعته دستی |
دیفرانسیل | دو دیفرانسیل |
مشخصات / مدل | پیکاپ دو کابین آمیکو ( آسنا ) | پیکاپ تک کابین آمیکو ( آراز ) |
باک بنزین | – لیتر | – لیتر |
ظرفیت بار | 3200 کیلوگرم | 3450 کیلوگرم |
سرنشین | 5 نفر | 2 نفر |
مشخصات / مدل | پیکاپ دو کابین آمیکو ( آسنا ) | پیکاپ تک کابین آمیکو ( آراز ) |
عرض | (1520) mm | (1520) mm |
طول | (1820) mm | (2580) mm |
ارتفاع | (520) mm | (520) mm |
مشخصات / مدل | پیکاپ دو کابین آمیکو ( آسنا ) | پیکاپ تک کابین آمیکو ( آراز ) |
عرض | (1840) mm | (1840) mm |
طول | (5560) mm | (5560) mm |
ارتفاع | (1840) mm | (1840) mm |
مشخصات / مدل | پیکاپ دو کابین آمیکو ( آسنا ) | پیکاپ تک کابین آمیکو ( آراز ) |
مجهز به ABS و EBD | ||
سیستم ضد سرقت ECU | ||
کیسه هوا راننده و سرنشین | ||
دستگیره درب ها | کرومی | هم رنگ بدنه |
سیستم پخش مولتی مدیا | ||
تهویه مطبوع | اتوماتیک | دستی |
تنظیم صندلی راننده | 8 جهت | 6 جهت |
آینه های جانبی | ||
جعبه ابزار | زیر صندلی عقب | پشت صندلی |
صنلدی طرح چرم | ||
تایرهای آفرود | ||
رنگ متالیک | ||
آینه های برقی راهنمادار | ||
گارد ایمنی اتاق بار | ||
قلاب های اتاق بار | ||
رکاب بیرونی | ||
درب های تقویت شده | ||
دوربین عقب | ||
فرمان تمام هیدرولیک | ||
شیشه های برقی | ||
قفل مرکزی | ||
تنظیم برقی نور چراغ ها | ||
آینه وسط ضد نور بالا | ||
کنترل سیستم صوتی از روی فرمان | ||
چراغ های دی لایت | ||
مسیر یاب GPS ( نقشه کامل ایران ) | ||
پخش مکالمه صوتی موبایل | ||
قفل محافظ زاپاس | ||
برف پاک کن ژله ای | ||
جای عینکی سقفی | ||
کنسول وسط | ||
قفل کودک درب عقب | ||
جیب و جالیوانی درب ها | ||
پشت سری های قابل تنظیم | ||
جک اتوماتیک بالابر کاپوت | ||
خروجی 12 ولت مجزا | ||
اعلام محل پارک خودرو | ||
فرمان قابل تنظیم |
به دلیل نوسانات نرخ ارز و سکه و در پی بسته شدن سامانه ثبت سفارش خودرو و با وجود رکود بازار خوردو قیمت برخیخودرو های وارداتی افزایش یافته. این افزایش قیمت خریداران را برآن داشته که برای خرید خودرو دست نگه دارند.
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو : به دلیل بسته شدن سامانه ثبت سفارش خودرو که دلیل آن هنوز نامعلوم است یکی از دلایل افزایش قیمت خودرو های وارداتی است. چرا که شرکت های رسمی واردکننده خودرو قادر به تأمین نیاز بازار نیستند و با برهم خوردن توازن عرضه و تقاضا، افزایش قیمت پیش بینی کننده بود.
اما برخی منابع آگاه علت بسته شدن سامانه ثبت سفارش خودرو را افزایش تعداد خودرو های وارداتی دانسته اند و با توجه به گفته یکی از نمایندگان مجلس در سه ماه اول سال جاری حدود 30 هزار و 714 دستگاه خودرو به کشور وارده شده است!!
در واقع بعد از ابلاغ کنترل بازار ارز از سوی معاون اول رئیس جمهور و ممنوعیت واردات خودرو برای شرکت های غیر رسمی، این شرکت ها تنها 6 ماه زمان برای ترخیص خودرو هایشان داشته اند و در همین مدت، افزایش واردات خودرو به دلیلافزایش ترخیص توسط شرکت های غیر رسمی به کشور بوده است.
هیوندای سانتافه ، کیا سورنتو ، هیوندای النترا و کیا سراتو از جمله خودرو هایی هستند که افزایش قیمت چشمگیری داشته اند.
به تازگی تصاویری از کانسپت جدید بی ام و ایکس 7 2018، منتشر شده است و همانطور که انتظار میرفت BMW در طراحی این خودروی غول پیکر از طراحی جسورانه ای استفاده کرده. جلو پنجره ای بزرگ ، دستگیره های درب عجیب و طراحی عضلانی ، سقف پانورامیک، چراغ های لیزری باریک بخشی از طراحی این آلمانی غول پیکر است.
بی ام و X7 از سه دریف صندلی تشکیل شده و در داخل کابین هم همانطور که انتظار میرود پیشرفته و لوکس است ، صندلی های چرمی و دو صفحه نمایشگر ال سی دی بزرگ بخشی از کابین این خودرو را تشکیل میدهند. متاسفانه هنوز اطلاعات دقیقی از این خودرو در دسترس نیست.
نمای داخلی بی ام و ایکس 7 ( BMW X7 )نمای داخلی بی ام و ایکس 7 ( BMW X7 )سقف پانورامیک بی ام و ایکس 7 ( BMW X7 )نمایی از صفحه نمایشگرهای ال سی دی کابین عقب بی ام و ایکس 7 ( BMW X7 )
نمای جانبی بی ام و ایکس 7 ( BMW X7 )
بی ام و ایکس 7 ( BMW X7 )
نمای پشت بی ام و ایکس 7 ( BMW X7 )
بی ام و ایکس 7 ( BMW X7 )بی ام و ایکس 7 ( BMW X7 )
به تازگی تصاویری از کانسپت جدید بی ام و ایکس 7 2018، منتشر شده است و همانطور که انتظار میرفت BMW در طراحی این خودروی غول پیکر از طراحی جسورانه ای استفاده کرده. جلو پنجره ای بزرگ ، دستگیره های درب عجیب و طراحی عضلانی ، سقف پانورامیک، چراغ های لیزری باریک بخشی از طراحی این آلمانی غول پیکر است.
بی ام و X7 از سه دریف صندلی تشکیل شده و در داخل کابین هم همانطور که انتظار میرود پیشرفته و لوکس است ، صندلی های چرمی و دو صفحه نمایشگر ال سی دی بزرگ بخشی از کابین این خودرو را تشکیل میدهند. متاسفانه هنوز اطلاعات دقیقی از این خودرو در دسترس نیست.
نمای داخلی بی ام و ایکس 7 ( BMW X7 )نمای داخلی بی ام و ایکس 7 ( BMW X7 )سقف پانورامیک بی ام و ایکس 7 ( BMW X7 )نمایی از صفحه نمایشگرهای ال سی دی کابین عقب بی ام و ایکس 7 ( BMW X7 )
نمای جانبی بی ام و ایکس 7 ( BMW X7 )
بی ام و ایکس 7 ( BMW X7 )
نمای پشت بی ام و ایکس 7 ( BMW X7 )
بی ام و ایکس 7 ( BMW X7 )بی ام و ایکس 7 ( BMW X7 )
همه ی خودروها دارای امکانات ساده ای مثل آینه ها، چراغ ها ، ترمز ها ، تایر و حتی برف پاکن هستند که تنظیم ، نگهداری و چک کردن به موقع آن ها باعث جلوگیری از تصادفات میشود اما شاید گاهی اوقات تنها استفاده از این امکانات استاندارد کافی نباشد !
به تازگی امکانات و فناوری هایی به خودرو ها اضافه شده است که علاوه بر رانندگی راحت و ایمن باعث جلوگیری از تصادف میشوند که به بررسی آن ها میپردازیم ( متاسفانه هیچ کدام از این آپشن ها در خودرو های داخلی وجود ندارد )
اولین ، مهمترین و خطرناکترین نوع تصادف زمانی رخ می دهد که راننده به خواب میرود و نمیتواند واکنش مناسبی از خود نشان دهد به همین دلیل شرکت های بزرگ خودروسازی مانند ولوو اقدام به ساخت سیستمی به نام سیستم هشدار خواب آلودگی راننده کرده اند.
سیستم های مختلفی برای تشخیص خواب آلودگی راننده طراحی شده اند که به بررسی یکی از آنها میبپردازیم: در این سیستم با استفاده از دوربینی که در مقابل صورت راننده تعبیه شده و با عکس برداری های متعدد از راننده و پردازش عکس ها که در آن عضلات صورت و وضعیت چشم ها بررسی می شود و زمانی که تشخیص دهد که پلک ها تکان نمیخورند یا چشم ها از حد طبیعی بیشتر بسته هستند ، هشدار به صدا در می آید و راننده را از خواب آلودگی خارج می کند.
یکی دیگر از عوامل بروز تصادفات در حین رانندگی تغییر مسیر هایی است که به دلیل عدم دید کافی ( با وجود آینه وسط و آینه های جانبی )صورت میگیرد به همین دلیل سیستمی به نام سیستم هشدار نقاط کور ( Blind Spot Zone Detection ) طراحی شده که نقاط کور راننده را تشخیص می دهد.
روند کار به این صورت است که زمانی که سرعت شما بالای 10 کیلومتر بر ساعت باشد با استفاده از سنسور های تعبیه شده در دو طرف سپر عقب و محدوده تعریف شده برای این سیستم ( 9.5 در 3 متر) با ورود یک خودرو در این محدوده چراغ زرد رنگی در آینه جانبی شروع به چشمک زدن برای هشدار به راننده می کند. ( بر روی صفحه کیلومتر نیز هشدار می دهد )
البته این سیستم هنوز کم و کاستی هایی دارد و در شرایط جوی نامناسب به خوبی کار نمیکند و پیغام غیر فعال را نشان می دهد.
کنترل پایداری خودرو ( Electronic Stability Program )برنامه ای است که با نام های مختلفی توسط شرکت های خودرو سازی عنوان میشود برای مثال در خودرو های تویوتا با نام VSC شناخته میشود.
این برنامه با حفظ تعادل خودرو مانع از لغزش و خروج خودرو در پیچ ها می شود و نمی گذارد که خودرو از مسیر اصلی منحرف شود.
ESP خود متشکل از ABS، EBD ، کنترل کشش ( Traction Control ) و سنسور های متعددی است و به این صورت کار می کند که جهت فرمان و جهت حرکت خودرو را چک می کند و اگر به دلیل وجود مانع یا بروز حادثه ای مجبور به تغییر مسیر شوید و سعی در کنترل خودرو داشته باشید یعنی جهت فرمان راننده با جهت حرکت خودرو مطابقت نکند ،ESP فعال میشود و مانع از خارج شدن خودرو از مسیر اصلی میشود.
همه ی شما با سیستم کروز کنترل ( تثبیت کننده ی سرعت ) آشنایی دارید که توسط یک کلید سرعت خودرو را ثابت نگه می دارد ولی در اینجا می خواهیم سیستم تطبیق دهنده سرعت ( Adaptive Cruise Control ) را بررسی کنیم.
این سیستم در واقع بهینه یافته ی سیستم کروز کنترل است به این صورت که توانایی تطبیق سرعت خودرو با سرعت خودروی جلو را دارد و اگر خودرو جلو سرعتش را کم یا زیاد کند خودروی شما نیز سرعتش کم و زیاد می شود.
روند کار این سیستم به وسیله ی سنسور های فاصله سنجی است که در جلوی خودرو تعبیه شده است.
اگر شما هم جزو آن دسته از کسانی هستید که فشار باد تایرهای خودرو خود را چک نمیکنید این سیستم مناسب شماست. تنظیم نبودن بادلاستیک ، ترکیدن ناگهانی ، ساییدگی ، لرزش فرمان و سرخوردن در جاده های لغزنده از جمله خطرات میزان نبودن فشار باد تایر است.
سیستم مانیتورینگ فشار باد تایر ها میزان فشار باد تایر ها را به وسیله سنسور های نصب شده بر روی رینگ کنترل می کند و در مانیتور به نمایش می دهد به این صورت که مقدار دوران چرخ به دلیل کاهش یا افزایش فشار باد تغییر کند توسط سنسور های تعبیه شده در دور چرخ تشخیص داده میشوند و باعث روشن شدن هشدار سیستم کنترل فشار باد تایر می شود.