به گزارش کارشناسی رنگ خودرو ، طول عمر خودرو و هزینه های مرتبط به آن رابطه ی مستقیمی با نحوه ی نگهداری و اهمیت لزوم توجه به سرویس های دوره ای میباشد. به همین دلیل در این مطلب به بررسی یکی از قطعات مهم خودرو ؛ تسمه تایم و زمان تعویض آن می پردازیم.
تسمه تایم همان تسمه پلاستیکی و به صورت دندانه ای است که در داخل موتور قرار دارد و میل لنگ را به میل سوپاپ متصل کرده و وظیفه ی هماهنگ کردن حرکت میل لنگ و میل سوپاپ را دارد، به همین دلیل جایگیری درست تسمه تایم از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که اگر تسمه تایم یک یا چند دندانه جا به جا شود زمان باز بودن سوپاپ ها به هم ریخته و موتور دچار اختلال می شود.
همچنین میزان سفتی تسمه تایم یکی دیگر از نکاتی است که باید به آن توجه داشت. سفت کردن بیش از اندازه تسمه تایم باعث ایجاده صدای زوزه در موتور و کاهش راندمان آن میشود.
به گفته ی کارشناسان آن قدر که تعویض به موقع تسمه تایم اهمیت دارد شاید تعویض هیچ قطعه ی دیگر یا لوازم مصرفی خودرو اهمیت نداشته باشد.
به طور کلی زمان پیشنهاد شده برای تعویض تسمه تایم توسط شرکت های خودروسازی بین 60 تا 120 هزار کیلومتر ( حداکثر 6 سال پس از زمان تولید خودرو ) میباشد اما برخی زودتر از موعد مقرر نیاز به تعویض پیدا می کنند.
عواملی که باعث استهلاک بیشتر و در نتیجه لزوم تعویض تسمه تایم در زمان کمتری میشود مانند : شتاب گیری های ناگهانی ، رانندگی در دورهای بالا ( بالای 4000 هزار دور در دقیقه ) ، حرکت با سرعت زیاد در دست اندازها ، استفاده از دنده معکوس برای کاهش شتاب و سرعت ، رانندگی با دنده نامناسب ( عدم هماهنگی سرعت و قدرت دنده ) ، شل بودن تسمه ، تسمه ی غیر استاندارد، چرب شدن تسمه به دلیل روغن ریزی و ….
تسمه تایم جزو قطعاتی از خودرو به شمار می آید که باید در زمان معین تعویض شود در غیر این صورت خوردو محتمال هزینه های زیادی خواهد شد.
اگر تسمه تایم به مرحله ای از فرسودگی برسد که دچار پارگی شود در بهترین حالت سبب خاموش شدن خودرو میشود که در این شرایط باید خودرو را با جرثقیل به مکانیکی برد اما در برخی از خودرو ها پارگی تسمه تایم سبب کج شدن سوپاپ ها و شکستگی پیستون نیز می شود.
در صورت بروز موارد ذکر شده حتما تسمه تایم را بازدید و در صورت نیاز تعویض کنید.
برای مثال تسمه تایم پراید هر 80 هزار کیلومتر و خودروهایی مانند پژو 206 تیپ 5 ، پژو 405 و رانا هر 60 هزار کیلومتر نیاز به بازدید و تعویض تسمه تایم دارند.
خودرویی مانند تندر 90 هر 45 هزار کیلومتر ، پژو 206 تیپ 2 هر 70 هزار کیلومتر و ریو و زانتیا هر 65 هزار کیلومتر نیاز به بازدید و تعویض تسمه تایم خواهند داشت.
نکته : اگر قصد خرید خودروی کارکرده دارید و از زمان تعویض تسمه تایم آن اگاهی ندارید حتما با مراجعه به مکانیک از وضعیت آن با خبر شوید و هرگز با تسمه تایم کهنه رانندگی نکنید چرا که ریسک پاره شدن و خسارت های زیادی در پی خواهد داشت. بازدید و تعویض به موقع تسمه تایم یکی از مهمترین موارد در سرویس خودرو میباشد.
در این مطلب به مقایسه دنا و آریو S300 پرداخته ایم و این دو خودرو را از لحاظ طراحی ، مشخصات فنی و دیگر ویژگی های مختلف مورد بررسی قرار داده ایم. این دو خودرو جزء سدان های خانوادگی داخلی به شمار می آیند که توسط ایران خودرو و سایپا با اختلاف قیمتی نزدیک به بازار عرضه می شوند.
مشخصات فنی | دنا | آریو اتوماتیک |
نوع موتور | 4 سیلندر-EF7 | 4 سیلندر |
حجم موتور | 1646 سی سی | 1600 سی سی |
حداکثر توان موتور | 115 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه | 112 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 157 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه | 151 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه |
تعداد سوپاپ | 16 | 16 |
شتاب 0 تا 100 | 13.5 ثانیه | – ثانیه |
حداکثر سرعت | 189 کیلومتر در ساعت | – کیلومتر در ساعت |
سیستم انتقال قدرت | 5 سرعته دستی | 4 سرعته اتوماتیک |
وزن خالص | 1258 کیلوگرم | 1275 کیلوگرم |
فاصله بین دو محور | 2671 میلیمتر | 2700 میلیمتر |
مصرف سوخت ترکیبی | 7.74 لیتر | 7.18 لیتر |
استاندارد حد آلایندگی | یورو 4 | یورو |
طول خودرو | 4559 میلیمتر | 4565 میلیمتر |
عرض خودرو | 1720 میلیمتر | 1766 میلیمتر |
ارتفاع خودرو | 1460 میلیمتر | 1486 میلیمتر |
حجم باک | 60 لیتر | 55 لیتر |
مشخصات | دنا | آریو اتوماتیک |
پایداری و ترمز | ABS + EBD
ترمز جلو دیسکی خنک شونده و ترمز عقب دیسکی |
ABS + EBD
ترمز جلو و عقب دیسکی |
کیسه هوای ایمنی | راننده و سرنشین جلو | راننده وسر نشین جلو |
سیستم صوتی | دارای مانیتور مالتی مدیا تصویری لمسی با رهیاب (GPS) و بلوتوث موبایل – بلندگوهای جلو و عقب -تیوتر | رایو + CD Player با قابلیت پخش MP۳ و پورتUSB |
دیگر تجهیزات | فرمان هیدرولیک – مجهز به کلیدهای کنترلی سیستم صوتی و بلوتوث موبایل و کروز کنترل- سیستم تهویه با تنظیم اتوماتیک و کانال تهویه برای سرنشینان عقب- چراغ های LED جلو و عقب – چراغ مه شکن جلو و عقب- چراغ نقشه خوان-چراغ خطر سوم- چراغ های سقفی جلو و عقب- چراغ داخل داشبورد – تنظیم زاویه نور چراغ های جلو از داخل- آینه های جانبی برقی ، راهنمادار و تاشونده اتومات- آینه چراغ دار روی آفتابگیر سمت شاگرد- شیشه بالابرهای جلو و عقب برقی – قطعات دکوراتیو طرح چوب-سیستم ضد سرقت – سیستم هشداردهنده هوشمند مرکزی ورود غیر مجاز- هشداردهنده موانع عقب با نمایش گرافیکی- سیستم مالتی پلکس- قفل مرکزی با ریموت کنترل رادیویی- کمربندهای ایمنی جلو سه نقطه ای با قابلیت تنظیم ارتفاع- سیستم کنترل بخار بنزین- جابه جایی صندلی راننده و سرنشین به صورت برقی – امکان نصب صندلی کودک در صندلی عقب – پشت سری های جلو با تنظیم ارتفاع و زاویه – دسترسی به صندوق عقب از داخل – زیر آرنجی جلو و عقب – سیستم روشنایی موقت در محیط های تاریک- بلندگوهای جلو و عقب – نمایشگر دمانی محیط- بازکن قفل درب صندوق عقب از داخل | فرمان هیدرولیک- سیستم ضد سرقت – کامیپیوتر اطلاعات سفر – شیشه بالابر برقی جلو و عقب – چراغ مه شکن جلو و عقب – تیغه برف پاک کن منعطف- آینه های جانبی مجهز به چراغ راهنما- زیرآرنجی وسط جلو – سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک – مجهز به 5 کمربند ایمنی – گرمکن شیشه عقب – چراغ های جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع- قفل شدن اتوماتیک دربها در سراعت – سنسور پارک دنده عقب- چراغ عقب LED -ریموت کنترل تاشو- خاموش شدن تاخیری چراغ ها جهت هدایت در تاریکی- صندلی عقب تاشونده مجهز به نگهدارنده صندلی کودک – قفل ایمنی کودک برای درب ها و شیشه عقب – صندلی راننده قابل تنظیم در 4 جهت |
دنا از سال 1393 وارد بازار شده است و از همان ابتدا به واسطه ی طراحی نسبتاً خوبی که داشت مورد استقبال قرار گرفته هر چند که انقادهایی مبنی بر اینکه طراحی آن به خصوص از نمای جانبی و طراحی داخلی آن شبیه به سمند است نیز وجود داشت .
آریو S300 نیز که در واقع نسخه ی مونتاژی از زوتی Z300 میباشد نیز از سال 1395 توسط سایپا عرضه می شود. این خودرو بر خلاف دنا در ابتدا فروش خوبی را تجربه نکرد اما اکنون به دلیل شرایط نامطلوب بازار خودرو فروش بهتری پیدا کرده است. طراحی این خودرو بر گرفته از خودروی ژاپنی تویوتا آلیون میباشد به همین دلیل از طراحی نسبتا خوبی برخوردار است اما طراحی کابین ساده و از کیفیت پایینی برخودار است و در مجموع می توان گفت این خودرو در مقایسه با دنا از کیفیت خوبی برخوردار نیست و گزینه ای منطقی در این بازه ی قیمتی برای خرید به شمار نمی آید.
دنا معمولی با موتور 4 سیلندر 1.7 لیتری EF7 با قدرت 115 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه و گشتاور 157 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه به وسیله گیربکس 5 سرعته دنده ای می تواند در مدت 13.5 ثانیه صد کیلوتر را طی و به حداکثر سرعت 189 کیلومتر در ساعت برسد. از آنجایی آریو دارای ابعاد بزرگتر و در نتیجه وزنی بیشتر و موتور با قدرت 112 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه و گشتاور 151 اسب بخار در 4000 دور در دقیقه میباشد از سرعت و شتاب ضعیف تری نیز برخودار است .
هر دو خودرو از نظر امکانات ایمنی و رفاهی تقریبا در یک سطح میباشند و لیست کامل امکانات رفاهی و ایمنی هر دو خودرو در جدول بالا ذکر شده است.
اگر از بحث طراحی که آن را به سلیقه شما واگذار کنیم و امکانات و تجهیزات هر دو خودرو که تقریبا هر دو در یک سطح هستند بگذریم به مشخصات فنی و کیفیت میرسیم که در مقایسه انجام شده دنا گزینه ای بهتر و منطقی تری برای خرید میباشد.
یکی از جدیدترین محصولات چری ، آریزو GX میباشد که در ایران با نام آریزو 6 توسط مدیران خودرو عرضه می شود.
زبان طراحی به کار گرفته شده چری برای آریزو 6 باعث شباهت آن به آریزو 5 شده است و در واقع می توان آریزو 6 را نمونه ی لوکس تری از آریزو 5 دانست.
در نمای جلو ، جلو پنجره ای بزرگ که چراغ های جلو نیز به آن متصل شده اند کاملا جلب توجه می کند همچنین بخش زیادی از سپر جلو از ورودی های هوا تشکیل شده است . خطوط برجسته و شکستگی های زیادی که بر روی بدنه ی آریزو 6 بکار رفته را نیز میتوان از دیگر ویژگی های طراحی آن دانست.
اما بر خلاف طراحی ظاهری ، طراحی داخلی آریزو 6 هیچ شباهتی به آریزو 5 ندارد . طراحی کابین آریزو 6 مدرن و مینیمال و با هدف به حداقل رساندن کلید ها طراحی شده شده است. همانطور که مشاهده می کنید کنسول وسط از کلیدهای لمسی به همراه دو کلید گردان که وظیفه ی فرمان دهی به تهویه مطبوع و امکانات گرمایشی را برعهده دارند استفاده شده .
در میانه داشبورد نیز از یک صفحه نمایشگر 7 اینچی لمسی و در صفحه ی داشبورد نیز یک نمایشگر برای نمایش اطلاعات مربوط به رانندگی در نظر گرفته شده است.
در بخش فنی باید گفت موتوری که در آریزو 6 تعبیه شده همان موتوری است که در چری تیگو 7 نیز بکار گرفته شده است. موتور 1.5 لیتری توربو شارژ با حداکثر قدرت 146 اسب بخار و 210 نیوتن متر گشتاور که باعث می شود آریزو 6 با گیربکس CVT 9 سرعته در 9 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد و همچنین مصرف سوخت ترکیبی این خودرو 7 لیتر میباشد.
آریزو 6 از امکانات مناسبی برخوردار است که در ادامه میتوانید لیست کامل امکانات این خودرو را مطالعه کنید اما در کلام آخر باید گفت آریزو 6 با وجود داشتن امکانات مناسب ، طراحی قابل قبول اما با داشتن قیمت بالا گزینه ی مناسبی برای خرید نمیباشد!
کشور تولید کننده | چین |
کارخانه تولید کننده | چری |
نام و مدل اتومبیل | چری آریزو 6 |
شرکت گارانتی | مدیران خودرو |
موتور | 4 سیلندر خطی |
حداکثر قدرت | 146 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 210 نیوتن متر در 1750-4000 دور در دقیقه |
حجم موتور | 1498 سی سی |
تعداد سوپاپ | 16 |
جعبه دنده | اتوماتیک CVT 9 سرعته |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | 9 ثانیه |
حداکثر سرعت | – کیلومتر در ساعت |
وزن | 1367 کیلوگرم |
فاصله بین دو محور | – میلیمتر |
ابعاد و نوع چرخ های جلو و عقب | 205/50R17 |
داخل شهر | – Lit/100km |
خارج شهر | – Lit/100km |
ترکیبی | 7 Lit/100km |
حدآلایندگی | Euro 5 |
گیربکس (جعبه دنده ) | CVT |
دیفرانسیل | دیفرانسیل جلو |
باک بنزین | – لیتر |
سرنشین | 5 نفر |
عرض | (1825) mm |
طول | (4710) mm |
ارتفاع | (1490) mm |
6 کیسه هوای ایمنی ( راننده – سرنشین جلو – جانبی ) |
سیستم ترمز ضد قفل ABS |
سیستم EBD |
مجهز به سیستم TCS-BAS-EBA-HHC |
ایموبلایزر |
قفل مرکزی |
سیستم استارت بدون کلید |
دوربین 360 درجه |
کروز کنترل |
سنسور پارک جلو و عقب |
فرمان هیدرولیک |
دکمه کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان |
روکش چرمی فرمان |
سیستم تهویه مطبوع دستی و اتوماتیک لمسی |
نمایشگر 9 اینچی و سیستم صوتی مجهز به 9 بلندگو – 2 توییتر – 1 ساب ووفر |
مانیتور 7 اینچی لمسی |
تنظیم صندلی راننده در 6 جهت |
شیشه های برقی |
تنظیم برقی آینه های جانبی |
آینه های جانبی تاشونده برقی |
مه شکن جلو و عقب |
دیلات |
چراغ عقب LED |
روکش چرمی صندلی ها |
سنسور پارک جلو و عقب |
سانروف |
قیمت این خودرو مقایسه خودرو آگهی های مرتبط