کیا سراتو مونتاژ سایپا با موتور 2000 سی سی در دو مدل معمولی و آپشنال قابل سفارش و خریداری است که در اینجا قصد داریم در مورد کیا سراتو مونتاژ آپشنال صحبت کنیم چون در کیا سراتو معمولی بسیاری از آپشن های سراتو کیا حذف شده است که حتی خودروهای چینی موجود در بازار آپشنهای بیشتر و بروزتری نسبت به آن دارند . از جمله آپشنهای حذف شده در سراتو مونتاژ سایپا در مدل معمولی آن به شرح ذیل می باشد :
سیستم قفل و سوئیچ هوشمند(Smart Key)- – سانروف – سیستم تعویض دنده پشت فرمان (Paddle Shifter)- جلو آمپر جدید. مولتی مدیا و جی پی اس (رهیاب)- صندلی چرم -سنسور و دوربین دنده عقب
لیفان 820 یکی از لوکس ترین خودورهای وارداتی کمپانی لیفان هست که از سال 1395 به بازار ایران وارد شد و توانست در بین سدان های سایز متوسط طرفداران زیادی را جلب نماید. این سدان که با دو موتور 1.8 و 2.4 لیتری به بازار چین عرضه شده است توسط کرمان موتور فقط با موتور 2.4 لیتری در ایران مونتاژ می گردد.
مشخصات فنی | کیا سراتو مونتاژ 2000 | لیفان 820 |
نوع موتور | 4 سیلندر خطی | 4 سیلندر |
حجم موتور | 2000 سی سی | 2373 سی سی |
حداکثر توان موتور | 156 اسب بخار در 6200 دور در دقیقه | 158 اسب بخار در 5700 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 194.2نیوتن متر در 4300 دور در دقیقه | 221نیوتن متر در 4000-4500 دور در دقیقه |
تعداد سوپاپ | 16 | 16 |
شتاب 0 تا 100 | – | 9.6 ثانیه |
حداکثر سرعت | -کیلومتر بر ساعت | 180کیلومتر بر ساعت |
سیستم انتقال قدرت | اتوماتیک | اتوماتیک |
وزن خالص | 1293کیلوگرم | 1545کیلو گرم |
فاصله بین دو محور چرخ های عقب و عقب | 2560 میلی متر | 2775میلیمتر |
مصرف سوخت ترکیبی | 7.9 لیتر در صد کیلومتر | 8.7 لیتر در صد کیلومتر |
استاندارد حد آلایندگی | Euro | Euro 5 |
طول خودرو | 4530 mm | 4865 mm |
عرض خودرو | 1775 mm | 1835 mm |
ارتفاع خودرو | 1460 mm | 1480 mm |
حجم باک | 52 | 63 |
مشخصات | کیا سراتو 2000 مونتاژ | لیفان 820 |
پایداری و ترمز | مجهز به سیستم پیشرفته ABS + EBD | سیستم ترمز ضد قفل ABS-سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD-سیستم کمکی ترمز BAS-سیستم پایداری الکترونیکی ESP |
کیسه هوای ایمنی | راننده و سرنشین | 6 کیسه هوا |
سیستم صوتی | سیستم صوتی مجهز به CD player – MP3 – USB – AUX – iPod و 6 بلندگو | سیستم پخش MP5 با خروجی USB + AUX + بلوتوث به همراه 6 بلندگو |
دیگر تجهیزات | کامپیوتر اطلاعات سفر- کروز کنترل-غربیلک فرمان و دسته دنده چرمی-غربیلک فرمان قابل تنظیم ارتفاع با کلید های کنترل-سیستم هشداردهنده بسته نبودن کمربند ایمنی-باز شدن اتوماتیک درب ها هنگام تصادف-سیستم ضد سرقت ایموبیلایزر-چراغ های جلو با قابلیت تنظیم نور-چراغ های اتوماتیک-چراغ مه شکن جلو و عقب- قفل مرکزی- شیشه بالابر برقی جلو و عقب-آینه های جانبی برقی مجهز به چراغ راهنما- بازکننده درب باک و صندوق عقب از داخل | سان روف- چراغ های جلو هالوژن و عقب LED- روشن شدن اتوماتیک چراغ های جلو-خاموش شدن چراغ های جلو با تأخیر-تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو-چراغ روشنایی روز-ترمز پارک پدالی-صندلی چرمی-صندلی راننده با تنظیم گودی کمر- تنظیم برقی صندلی راننده در 6 جهت-گرمکن صندلی راننده-استارت دکمه ای-قفل کودک + مجهز به سیستم ISOFIX-سنسور دنده عقب + دوربین عقب-تنظیم فرمان در 4 جهت-کنترل سیستم صوتی از روی فرمان-تهویه مطبوع اتوماتیک |
در اینجا قصد داریم مزایا و معایب لیفان 820 کرمان موتور را در مقابل مزایا و معایب کیا سراتو مونتاژ سایپا مقایسه کنیم تا شاید شما را در تصمیم گیری برای خرید این خودرو بهتر یاری نماییم .
طراحی بیرونی لیفان 820 که کپی کاری های زیادی در آن انجام شده و کپی از تویوتا کمری و حتی هیوندای سوناتا و فورد موندئو در آن دیده می شود یک طراحی بروز و مشتری پسند می باشد و ابعاد این خودرو به گونه ای است که حتی از تویوتا کمری هم بزرگتر می باشد و فاصله خوب بین محور جلو و عقب باعث شده که داخل کابین این سدان خانوادگی فضای مناسبی برای سرنشینان داشته باشد و این خودرو با طراحی زیبایی که در ابعاد درب ها و کاپوت بزرگ و … دارد بعنوان یک خودروی نیمه لوکس شناخته می شود. کابین داخلی لیفان 820 نیز بخوبی طراحی شده و همه چیز در دسترس و در جای خود قرار گرفته است و نقطه ضعف این سدان نیمه لوکس در داخل کابین کیفت پایین پلاستک و متریال استفاده شده در آن می باشد .
در مقابل کیا سراتو مونتاژ سایپا طراحی بیرونی بروزی ندارد و طراحی آن مربوط به سال 2010 هست که توسط کمپانی کیابه بازار عرضه شده است و در این نسخه هیچ تغییری در آن شاهد نیستیم . از لحاظ کابین داخلی هم این خودرو چندان تغییری با نمونه طراحی شده اصلی آن در سال 2010 ندارد و فقط کیفیت متریال داخل کابین آن به مراتب پایین تر از همتای کره ای خود یعنی کیا سراتو می باشد و برای خودرویی در حدود 85 تا 96 میلیون تومانی چندان چنگی به دل نمی زند.
کیا سراتو مونتاژ
کیفیت رنگ بدنه هر دو خودو پایین است و کیا سراتو مونتاژ در این مقایسه کیفیت رنگ پایینتری نسبت به همتای چینی خود یعنی لیفان 820 دارد.
کابین داخلی لیفان 820 جادارتر و فضای بیشتر نسبت به کیا سراتو مونتاژ سایپا دارد.
لیفان 820 با موتور 2.4 لیتری خود 158 اسب بخار قدرت را در دور موتور 5700 دور بر دقیقه تولید میکند و شتاب اولیه این خودرو با توجه به وزن تقریبا زیاد آن کم است و چالاکی زیادی در شتاب اولیه از این خودرو نمیتوان دید. گیربکس اتوماتیک این خودرو هم توسط یک شرکت استرالیایی تولید می شود که گیربکس خودروهایی نظیر جیلی ، فورد ، سانگ یانگ و موستانگ توسط آن کمپانی تولید شده است و گربکس بروزی می باشد.
در مقابل کیا سراتو سایپا با موتور 2.0 لیتری خود 156 اسب بخار قدرت را در دور موتور 6200 دور بر دقیقه تولید میکند و شتاب اولیه این خودرو قابل قبولتر از لیفان 820 هست که این پیشرانه هماهنگی نسبتا خوبی با گیربکس آن دارد فقط نقطه ضعف این کیا سراتو مونتاژ سایپایی سواری خسته کننده و خشک این خودرو می باشد.
لیفان 820 از لحاظ سیستم تعلیق نمره خوب و قابل قبولی را دارد و با سیستم تعلیق مک فرسون در جلو و چند میله ای در عقب توانسته است نسبت به کیا سراتو مونتاژ باعث شود سرنشینان خودرو پستی و بلندی جاده را کمتر حس کنند.
سیستم ESP که باعث کنترل بهتر خودرو در پیچ و خم جاده ها می شود و یک فناوری روز تلقی می شود در لیفان 820فعال می باشد و در کیا سراتو سایپا حذف شده است و همین امر باعث عدم پایداری این خودرو در پیچها و گردنه ها می باشد.
لیفان 820 با 6 کیسه هوا و مجهز بودن به سیستم ترمز روز دنیا بر روی کاغذ از کیا سراتو سایپا با داشتن دو کیسه هوا ایمن تر به نظر می رسد هر چند هیچ نمونه ای از تست ایمنی لیفان 820 موجود نیست .
در بازار ایران هر چند خودروهای چینی افت قیمت زیادی را سالیانه تجربه می کنند، باید گفت این سدان متوسط نیمه لوکس خانوادگی یعنی لیفان 820 طرفداران بیشتری از کیا سراتو مونتاژ دارند و هردو خودرو با رنج قیمت بین 85 تا 95 میلیون به بازار عرضه می شوند . از لحاظ امکانات رفاهی هم که در جدول بالا لیست شده است لیفان 820 خودروی بروزتر و پرآپشن تری از کیا سراتو سایپا است ولی در عمل باید دید تامین قطعات و خدمات پس از فروش کرمان موتور در کارکردهای بالای این خودرو یعنی در 5 تا 10 سال آینده چگونه خواهد بود و آنگاه که این خودرو نیاز به تعویض قطعه ای پیدا کرد هزینه های نگهداری لیفان 820 به مراتب بیشتر از نمونه مونتاژی کیا سراتو نخواهد بود؟
یکی از SUV های قدرتمند و محبوب تویوتا که از بیش از 10 سال است که در حال تولید است تویوتا فرچونر است. ژاپنی سرسختی که توانایی بکسل کردن 3 تن را دارد. این شاسی بلند لوکس 7 نفره به واسطه مشخصات فنی ، طراحی ، امکانات ایمنی و رفاهی خوبی که دارد طرفداران خاص خود را دارد.
فرچونر مجهز به موتور قدرتمند 4 لیتری است که توان تولید 235 اسب بخار را دارد و مجهز به گیربکس اتوماتیک 6 سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض دنده از پشت فرمان است.
تویوتا فرچونر در سه تیپ GX ، GXL و Crusade عرضه می شود که هر سه تیپ از مشخصات فنی یکسان بهره می برند و تفاوت در آپشن های آن هاست. تیپ GX تیپ پایه و تیپ Crusade لوکس تر و امکانات بیشتری دارد.
امکانات تویوتا فرچونر تیپ GX شامل : سیستم صوتی به همراه 6 بلندگو ، بلوتوث ، دکمه های کنترلی سیستم صوتی روی فرمان، چراغ های LED ، هفت کیسه هوا ،دوربین عقب، چرخ های 17 اینچی ، سیستم جلوگیری از عقب رفتن خودرو هنگام استارت در سراشیبی ، تهویه مطبوع برای سرنشینان جلو و عقب ،صفحه نمایش لمسی و محفظه سرد و گرم برای نگهداری غذا و فرچونر تیپ GXL علاوه بر داشتن این امکانات مجهز به رینگ های آلومینیومی 18 اینچی ، استارت بدون کلید ، سنسور پارک عقب ، چراغ های مه شکن ، روف ریل و مجهز به سیستم Intelligent و تیپ فول آپشن اینفرچونر مجهز به تودوزی چرمی ، صندوق برقی ، تهویه مطبوع و کنترل آب و هوا ، صندلی برقی راننده و سوکت برق 220 ولت و مسیریاب است.
همچنین این خودرو در دو مدل چهارچرخ محرک و دیفرانسیل عقب قابل سفارش است. اگر به دنبال خودرویی لوکس و در عین حال مناسب آفرود هستید فرچونر انتخاب مناسبی است.
کارخانه تولید کننده | تویوتا |
کشور تولید کننده | ژاپن |
نام و مدل اتومبیل | تویوتا فرچونر مدل 2016 – 2017 |
شرکت خدمات دهنده | ایرتویا |
موتور | 6 سیلندر خورجینی |
حداکثر قدرت | 235 اسب بخار در 5200 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 376 نیوتن متر در 3800 دور در دقیقه |
حجم موتور | 4000 سی سی |
تعداد سوپاپ | 24 DUAL VVTI |
جعبه دنده | 6 سرعته اتوماتیک – قابلیت تعویض دنده از پشت فرمان |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | – ثانیه |
حداکثر سرعت | – کیلومتر در ساعت |
وزن خالص | 1890 کیلوگرم |
فاصله محور | 2750 میلیمتر |
ابعاد و نوع چرخ های جلو و عقب | R18 |
داخل شهر | – Lit/100km |
خارج شهر | – Lit/100km |
ترکیبی | 12.6 Lit/100km |
حدآلایندگی | Euro |
تعلیق جلو | جناغی دوبل |
تعلیق عقب | 4 میله ای با میل عریض |
ترمز جلو | دیسکی خنک شونده |
ترمز عقب | کاسه ای |
باک بنزین | 80 لیتر |
سرنشین | 7 نفر |
عرض | (1855) mm |
طول | (4795) mm |
ارتفاع | (1835) mm |
سیستم ترمز ضد قفل ABS |
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD |
سیستم کمکی ترمز BAS |
سیستم کنترل پایداری خودرو VSC |
سیستم کنترل لغزش خودرو TRC |
سیستم هوشمند ورود بدون کلید |
دکمه استارت |
کروز کنترل |
سنسور عقب |
دوربین عقب همراه با قابلیت نمایش در مانیتور |
ایربگ راننده و سرنشین جلو و زانویی راننده |
فرمان برقی EPS تلسکوپی و قابل تنظیم |
فرمان با روکش چرم و کلیدهای تنظیمات سیستم صوتی و کنترل صفحه نمایش |
تودوزی چرم |
آینه وسط الکتروکرومیک |
سیستم صوتی با قابلیت پخش AM/FM/AUX/USB/IPOD/MP3/DVD بلوتوث |
مانیتور 7 اینچی جلو و مانیتور 8 اینچی برای سرنشینان عقب |
تهویه مطبوع اتوماتیک |
سیستم روشنایی Follow me |
سنسور باران |
تایمر برف پاک کن |
شیشه های برقی |
آینه های تاشو برقی و جمع شوندگی اتوماتیک |
تنظیم برقی آینه ها |
سانروف |
درب صندوق عقب برقی |
تویوتا فرچونر ( Toyota Fortuner )تویوتا فرچونر ( Toyota Fortuner )
نمای جلوی تویوتا فرچونر ( Toyota Fortuner )
تویوتا فرچونر ( Toyota Fortuner )
نمای جانبی تویوتا فرچونر ( Toyota Fortuner )
تویوتا فرچونر ( Toyota Fortuner )
در این مطلب قصد داریم دو محصول از گروه خودرو سازی ایران خودرو را باهم مقایسه کنیم : دنا و پژو 206 صندوقدار
دنا ؛ همان نسخه فیس لیفت سمند است که با طراحی جدید و آپشن هایی که دارد در همین مدت کوتاه طرفداران زیادی پیدا کرده است و پژو 206 اس دی هم در طی این مدت خریداران خود را راضی نگه داشته و طرفداران زیادی دارد.
مشخصات فنی | دنا | 206 صندوقدار V8 |
نوع موتور | EF7 | TU5 |
حجم موتور | 1646 سی سی | 1587 سی سی |
حداکثر توان موتور | 115اسب بخار در 6000 دور در دقیقه | 105 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 155نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه | 142 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه |
تعداد سوپاپ | 16 | 16 |
شتاب 0 تا 100 | 13.5 ثانیه | 11.4 ثانیه |
حداکثر سرعت | 189کیلومتر در ساعت | 193کیلومتر بر ساعت |
سیستم انتقال قدرت | 5 دنده دستی | 5 دنده دستی |
وزن خالص | 1258کیلوگرم | 1086کیلوگرم |
فاصله بین دو محور چرخ های عقب و عقب | 2671میلی متر | 2443 میلی متر |
مصرف سوخت در شهر | – | 8.94لیتر در صد کیلومتر |
مصرف سوخت در جاده | 6.2 لیتر در صد کیلومتر | 5.25 لیتر در صد کیلومتر |
مصرف سوخت ترکیبی | 7.74 لیتر در صد کیلومتر | 6.61 لیتر در صد کیلومتر |
استاندارد حد آلایندگی | Euro 4 | Euro 4 |
طول خودرو | 4559 mm | 4188 mm |
عرض خودرو | 1720 mm | 1655 mm |
ارتفاع خودرو | 1460 mm | 1456 mm |
حجم باک | 60 | 50 |
مشخصات | دنا | 206 صندوقدار V8 |
پایداری و ترمز | ترمز ضد قفل ABS و EBD ترمز جلو دیسکی خنک شونده ترمز عقب دیسکی | سیستم ترمز ضد قفل ABS و EBD و EBA ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک شونده, ترمز عقب دیسکی |
کیسه هوای ایمنی | کیسه هوای راننده و سرنشین | کیسه هوای ایمنی راننده و سرنشین جلو |
سیستم صوتی | دارای مانیتور مالتی مدیا تصویری لمسی با رهیاب (GPS) و هندزفری موبایل بلندگوهای جلو و عقب تیوتر” | تیوتر جلو ، پخش CD با کنترل پشت فرمان، بلندگوی درهای جلو و عقب |
دیگر تجهیزات | آینه های جانبی برقی، راهنمادار و تاشونده اتوماتیک ، آینه و چراغ آرایش روی آفتابگیر سمت شاگرد-شیشه بالابر برقی درهای جلو و عقب-سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر)، سیستم هشدار دهنده هوشمند مرکزی ورود غیر مجاز، هشداردهنده موانع عقب با نمایش گرافیکی، سیستم عیب یابی هوشمند ( مالتی پلکس ) قفل مرکزی با ریموت کنترل رادیویی، کمربندهای ایمنی جلو سه نقطهای با قابلیت تنظیم ارتفاع، سیستم کنترل بخار بنزین، شیشه های سولار (ضد اشعه مضر UV خورشید(-جابجایی صندلیهای راننده و سرنشین جلو بصورت برقی، امکان نصب صندلی کودک در صندلی عقب (دارای استانداردIsofix)، پشت سری صندلیهای جلو با تنظیم ارتفاع و زاویه-کروز کنترل، ستون فرمان جمع شونده(تلسکوپی)، سیستم روشنایی موقت در محیطهای تاریک، بلندگوهای جلو و عقب، نمایشگر دمای محیط، آنتن اکتیو به همراه سیستم پشتیبانی از رهیاب، تنظیم زاویه نور چراغ های جلو از داخل، دستگیره های همرنگ بدنه، تودوزی مخمل، دسترسی به صندوق عقب از داخل، باز کن قفل در صندوق عقب از داخل، قطعات دکوراتیو طرح چوب، چراغ های سقفی جلو و عقب، چراغ داخل داشبورد، کارت طلایی چهار ستاره | چراغ مه شکن جلو و عقب، قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل خودرو,چراغ همراهی تا درب منزل در محیط های تاریک-آینه های جانبی برقی، دارای حسگر دماسنج و قاب رنگی-شیشه بالابر برقی درهای جلو و عقب-ایموبیلایزر, قفل مرکزی با ریموت رادیویی, کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع, سیستم کنترل بخار بنزین, سنسور دنده عقب-صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع, پشت سری جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع , صندلی عقب 2 تکه با قابلیت تاشوندگی, پشت سری صندلی عقب با قابلیت تنظیم ارتفاع-دماسنج روی داشبورد-فرمان هیدرولیک |
همانطور که گفته شد دنا بر اساس پلتفرم سمند ساخته شده و طراحی خوب آن خصوصا چراغ های جلو و خطوط تیز بدنه شکل و شمایل خوبی به آن داده و با عضلانی شدن بدنه چهره آن را تبدیل به خودرویی اسپرت و خشن کرده و با اینکه قسمت عقب آن هم طراجی ساده ، دلنشین و قابل قبولی دارد . پژو 206 صندوقدار هم که ابتدا چهره ی آن عجیب بنظر میرسید، ولی اکنون خود را به عنوان خودرویی سدان در دل خانواده های ایرانی باز کرده، نمای جلوی این خودرو تفاوتی باپژو 206 ندارد و همچنان جوان پسند است و طراحی عقب این خودرو نیز قابل قبول است.
نمای داخلی دنا
دنا علاوه بر طراحی ظاهری خوبی که دارد طراحی کابین داخلی آن هم بخوبی طراحی شده و در مقایسه با پژو 206 اس دی در سطح بالاتری قرار میگیرد. در کابین داخلی دنا بخش های کنترل کننده در دسترس هستند و تریم چوبی بکار رفته در داشبورد چهره ی خوبی به کابین دنا بخشیده همچنین در قسمت انتهایی کنسول ، دریچه هوایی تعبیه شده که از باعث گردش هوا در قسمت عقب این خودرو می شود.
داخل کابین پژو 206 صندوقدار هم از طراحی قابل قبولی بهره میبرد چرا که از رنگ و مواد با کیفیت مناسبی استفاده شده هر چند که خریداران از صندلی های این خودرو راضی نیستند اما فضای مناسبی برای سرنشینان جلو وجود دارد
نمای داخلی پژو 206 صندوقدار
یکی از مزایای خوبی که در دنا نمایان است هندلینگ خوب این خودرو است و دیگر نیازی نیست که نگران جاده های پر پیچ و خم و عدم کنترل خودرو باشید. بی تردید پژو 206 اس دی هم از هندلینگ و سواری نرم و خوبی بهره میبرد و بیشتر از رانندگی در شهر در جاده از آن لذت خواهید برد.
همانطور که در جدول بالا هم مشاهده کردید دنا از امکانات خوب و چشمگیری نسبت به سایر محصولات ایران خودرو از جمله پژو 206 اس دی بهره میبرد. امکاناتی مانند کروز کنترل، مانیتور تصویری ، سیستم ناوبری ، دکمه های کنترلی روی فرمان، سامانه کمک پارک و سامانه الکترونیکی مالتی پلکس و…. که آن را در سطح بالاتری از پژو 206 اس دی قرار میدهد.
دنا
دنا از لحاظ ایمنی نسبت به پژو 206 اس دی یک سرو گردن بالاتر است ،اگرچه پژو 206 صندوقدار هم دارای ۲ کیسه هوا می باشد و دنا هم ۲ کیسه هوا دارد ولی در قسمت ترمز این خودرو بسیار قوی است و از ترمزهای قابل اعتمادی تشکیل شده است. همچنین سیستم عیب یابی دنا بسیار کارآمد است.
پژو 206 صندوقدار
با اینکه دنا کیفیت سواری خوبی دارد اما اگر در قسمت سیستم تعلیق آن کمی بیشتر دقت میشد، سواری نرم آن لذتبخشتر بود. اشکال کوبیدن محور عقب در دنا نیز مانند سمند به چشم میخورد و در ناهمواریهای خیابانها، ضربهها به کابین وارد میشود. این نوع فنربندی و سیستم تعلیق برای یک خودرو ۴۰ الی ۵۰ میلیون تومانی واقعا ضعیف است و در مقایسه با پژو 206 صندوقدار سیستم تعلیق ضعیفتری دارد.
پیشرانه 4 سیلندر 1.7 لیتری دنا قادر به تولید 114 اسب بخار است و شتاب این خودرو بنا به گفته ایران خودرو 12 ثانیه است اما در تستی که از دنا گرفته شد این زمان 14 ثانیه ثبت شده که اگر مشخصات فنی دنا را با سمند سورن و EF7 مقایسه کنید هیچ تفاوتی نخواهد بود و یکی از معایب این خودرو سر و صدای زیاد موتور در دورهای بالاست که در مقایسه با پژو 206 اس دی با موتور TU5 کم مصرف در سطح پایینتری قرار میگیرد.
هر دور خودرو متاسفانه از کیفیت مونتاژ پایین بهره می برند. طراحی کابین دنا در بین رقبای خود فوقالعاده است، اما کیفیت مواد بکار گرفته شده در آن چندان چنگی بهدل نمیزند. البته باید بگوییم که جنس پلاستیک خشک کابین دناچندان با محصولات چینی متفاوت نیست، اما سازندگان این خودرو باید به فکر این موضوع باشند که در محصول خود چیزی را ارائه کنند که بهتر از رقبا باشد تا مردم جذب آن شوند. در غیر این صورت، مشابه این خودرو با عیوب کمتر در بازار وجود دارد.
در بازار خودرو پژو 206 صندوقدار خوش فروش تر و خواستار بیشتری نسبت به دنا دارد.
پژو 206 اس دی جزء با کیفیت ترین خودروهای تولید داخل میباشد که توانسته در این چند سال رضایت مشتریان را جلب کند. از نکات مهم و مزایای این خودرو ایمنی مناسب ، شتاب خوب و مصرف پایین و همچنین کیفیت نسبتاً خوب وسایل موتور و اتاق میباشد و در مقابل دنا هم با طراحی داخلی و بیرونی زیبا و آپشن های زیادی که در آن تعبیه شده و فرمان پذیری خوب آن طرافداران زیادی را جلب کرده است.
دو شرکت بزرگ خودرو سازی ایران، یعنی سایپا و ایران خودرو که با تولید محصولات مختلف خود توانسته اند نیاز های بازار خودرو ایران را تا حدودی فراهم نمایند .تیم کاراپ در این مطلب قیمت محصولات این دو شرکت را برای شما همراهان عزیز قرار داده است تا اگر قصد خرید یکی از این محصولات را دارید با مبلغ خودرو انتخابی خود آشنایی مقدماتی پیدا نمایید و بعد اقدام به خرید محصول انتخابی خود نمایید.
[caption id="attachment_27583" align="alignnone" width="1886"]قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا[/caption]
با وجود موفق نبودن فروش خانواده بسترن در ایران بعد از بسترن B50 و فیس لیفت آن یعنی بسترن B50F اکنون عضو جدیدی از خانواده FAW با نام بسترن B30 ( بسترن بی 30 ) نیز به سبد محصولات بهمن موتور اضافه شده است.
چینی ها از سال 2013 مشغول ساخت و توسعه این خودرو بوده اند تا اینکه در سال 2015 این خودرو متولد شد و بعد از استقبالی که در نمایشگاه شانگهای 2015 از این خودرو به عمل آمد نسخه پایانی این خودرو رو نمایی شد.
گفته شده که برای ساخت این خودرو FAW از پلتفرم یکی از محصولات شرکای قدیمی خود یعنی فولکس واگن استفاده کرده است. بسترن B30 کمی بزرگتر از بسترن B50F است و ظاهری قدرتمند و عضلانی دارد و در تست ایمنی C-NCAP پنج ستاره ایمنی را دریافت کرده است اما باز هم در داخل کابین این خودرو مانند سایر چینی ها از مواد بی کیفیت استفاده شده و چهره ای ساده و قدیمی دارد.
از نظر فنی بسترن B30 مجهز به پیشرانه 1.6 لیتری و گیربکس 6 سرعته اتوماتیک AISIN ژاپن است و با فرمان برقی EPS و استاندارد آلایندگی یورو 5 در هر 100 کیلومتر به صورت ترکیبی 6 لیتر بنزین می سوزاند.
کارخانه تولید کننده | چین |
کشور تولید کننده | FAW |
نام و مدل اتومبیل | BESTURN B30 |
شرکت خدمات دهنده | بهمن موتور |
موتور | 4 سیلندر خطی |
حداکثر قدرت | 107 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 155 نیوتن متر در 3600 دور در دقیقه |
حجم موتور | 1598 سی سی |
تعداد سوپاپ | 16 |
جعبه دنده | گیربکس 6 سرعته اتوماتیک Aisin |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | – ثانیه |
حداکثر سرعت | – کیلومتر در ساعت |
وزن خالص | 1270 کیلوگرم |
فاصله محور | 2630 میلیمتر |
ابعاد و نوع چرخ های جلو و عقب | R16 |
داخل شهر | – Lit/100km |
خارج شهر | – Lit/100km |
ترکیبی | 6.0 Lit/100km |
حدآلایندگی | Euro 5 |
تعلیق جلو | مک فرسون مستقل میل موج گیر |
تعلیق عقب | میل پیچشی نیمه مستقل با میل موج گیر |
باک بنزین | 50 لیتر |
صندوق عقب | 480 لیتر |
سرنشین | 5 نفر |
عرض | (1790) mm |
طول | (4625) mm |
ارتفاع | (1500) mm |
سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESC |
سیستم ترمز ضد قفل ABS |
توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD |
سیستم کمکی نیروی ترمز BA |
سیستم کنترل کشش TCS |
سیستم کنترل حرکت در سربالایی HHC |
فرمان الکتریکی EPS |
نمایشگر لمسی 7 اینچی با رزولوشن 800*400 |
سیستم رهیاب (GPS ) شامل نقشه کامل ایران |
در نظر گرفتن محدوده طرح ترافیک در مسیریابی |
شامل موقعیت مکانی دوربین های کنتر سرعت |
حاوی اطلاعات بیش از 730 هزار اماکن مهم |
نمایش سرعت و میزان حداکثر سرعت در جاده ها |
نمایش دوربین دید عقب |
قابلیت کنترل مالتی مدیا با استفاده از کلید های روی فرمان |
سیستم صوتی با قابلیت پخش AM/FM/USB/AUX بلوتوث و سایر فرمت های رایج صوتی و تصویری |
بارگذاری اطلاعات مخاطبین بر روی مالتی مدیا و جستجو بر اساس نام مخاطبین |
چراغ روز DAT LIGHT |
آینه های جانبی برقی به همراه گرمکن |
چراغ های قابل تنظیم جلو |
سیستم تهویه مطبوع |
نگهدارنده فنجان در قسمت جلو و عقب خودرو |
سانروف برقی |
چراغ مطالعه |
نمایش دمای داخل و خارج ماشین |
جا عینکی |
کیسه هوای راننده و سرنشین جلو |
سیستم باز شدن درب ها هنگام تصادف |
مجهز به قفل مرکزی و سیستم ضد سرقت ایموبلایزر |
سیستم خودکار قفل کن درب ها هنگام حرکت |
قفل کودک درب های عقب |
سیستم یادآور کمربند برای صندلی های جلو |
باز شدن باک سوخت و صندوق عقب از داخل کابین |
ریموت کنترل مجهز به باز کن صندوق |
سیستم جلوگیری از برخورد با مانع حین بالا رفتن شیشه راننده |
گرمکن شیشه عقب |
بسته شدن شیشه به صورت تک لمسی |
قابلیت تاشدن صندلی عقب به طور کامل |
رینگ آلومینومی |
بسترن B30 ( بسترن بی 30 )
نمای جلو بسترن B30 ( بسترن بی 30 )
نمای جانبی بسترن B30 ( بسترن بی 30 )