دو خودرو تولید داخل و تولید کارخانه ایران خودرو که در این جا قصد مقایسه آنها رو داریم خودروهایی هستند که از سال 95 و 96 به بازار عرضه شده اند. تندر 90 پلاس در واقع نسخه فیس لیفت رنو تندر 90 که از لحاظ ظاهری و جلو پنجره با آن متفاوت هست ولی از نظر موتور و گیربکس هیچ تفاوتی با تندر 90 ندارد و دنا پلاس که از سال 95 به بازار عرضه شد نسخه تکمیل تر و پرآپشن تر دنا می باشدکه از لحاظ موتور و گیربکس هیچ تفاوتی با دنا معمولی ندارد و از لحاظ ظاهری کمی با دنا متفاوت می باشد.
مشخصات فنی | تندر 90 پلاس | دنا پلاس |
نوع موتور | 4 سیلندر | 4 سیلندر |
حجم موتور | 1598سی سی | 1646سی سی |
حداکثر توان موتور | 105 اسب بخاردر 5750 دور در دقیقه | 113 اسب بخاردر 6000 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 140 نیوتن متر در 3750 دور در دقیقه | 155 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه |
تعداد سوپاپ | 16 سوپاپ | 16 سوپاپ |
شتاب 0 تا 100 | 11.7 ثانیه | 13.5 ثانیه |
حداکثر سرعت | 175 کیلومتر در ساعت | 189 کیلومتر در ساعت |
سیستم انتقال قدرت | 4 دنده خودکار یا 5دنده اتوماتیک | 5 دنده دستی |
وزن خالص | 1115 کیلوگرم | 1258کیلوگرم |
فاصله بین دو محور چرخ های عقب و عقب | 2630 میلی متر | 2671 میلی متر |
مصرف سوخت در شهر | 11.1 لیتر در هر 100 کیلومتر | 2.9لیتر در هر صد کیلومتر |
مصرف سوخت در جاده | 6.6 لیتر در هر 100 کیلومتر | 6.2لیتر در هر صد کیلومتر |
مصرف سوخت ترکیبی | 8.3 لیتر در هر 100 کیلومتر | 7.7 لیتر در هر صد کیلومتر |
استاندارد حد آلایندگی | Euro 4 | Euro 4 |
طول خودرو | 4559 mm | 3900 mm |
عرض خودرو | 1740 mm | 1720 mm |
ارتفاع خودرو | 1525 mm | 1460 mm |
حجم باک | 50لیتر | 60 لیتر |
دنا پلاس داری آپشنهای بسیار زیاد و به روزی می باشد که در مقایسه با تندر پلاس کاملا آن را متمایز ساخته و نظر خریداران را بیشتر به خود جلب می کند که از جمله مهمترین تفاوت آنها سانروف،کروز کنترل، تعداد کیسه هوای بیشتر ،سیستم تهویه اتوماتیک ، جی پی اس،دیلایت، فرمان تلسکوپی، آیینه تاشونده و غیره می باشد که این محصول ایران خودرو را بسیار متمایز و بروز کرده است .
مشخصات | تندر 90 پلاس | دنا پلاس |
پایداری و ترمز | ترمز جلو دیسکی خنک شونده و ترمز عقب کاسه ای -ترمز ضد قفل ABSچهار کاناله بهراه EBD | ترمز عقب دیسکی-ترمز ضد قفلABSوEBD – ترمز جلو دیسکی خنک شونده |
کیسه هوای و ایمنی | 2 کسیله هوای سرنشین وراننده | 4 کیسه هوا راننده و سرنشین جلو و جانبی -کمربندهای ایمنی جلو سه نقطهای با قابلیت تنظیم ارتفاع |
فرمان | فرمان هیدرولیک با طرح جدید فرمان بهمراه تنظیم ارتفاع فرمان | فرمان هیدرولیک مجهز به کروز کنترل |
سیستم تهویه | سیستم تهویه مطبوع با کنترل دستی | سیستم تهویه اتوماتیک -تنظیم اتوماتیک کانال تهویه برای سرنشینان عقب- |
سیستم صوتی | رادیو پخش CD خوان با پورت USB و AUX و بلوتوث | دارای مانیتور مالتی مدیا تصویری لمسی با رهیاب (GPS) و فرمان مجهز به کلیدهای کنترلی سیستم صوتی و هندزفری موبایل – بلندگوهای جلو و عقب تیوتر |
چراغها | چراغ مه شکن جلووعقب– چراغ داخل صندوق عقب – چراغ ترمز سوم –تغییر در چراغهای جلو وتنظیم ارتفاع چراغ های جلو از داخل | چراغ روزیا دیلایت-چراغ جلو و عقب جدید – چراغ مه شکن جلو و عقب – چراغ نقشه خوان – چراغ خطر سوم – چراغ داخل داشبورد – چراغهای سقفی جلو و عقب – چراغ روشنایی فضای پایین داخل کابین وچراغ جلو دارای لامپ LED و نئون |
آیینهها | آینه های جانبی با تنظیم برقی و همرنگ بدنه | طرح جدید آینه های جانبی – آینه های جانبی برقی – راهنمادار و تاشونده اتوماتیک – |
شیشه ها | شیشه بالابر دربهای جلو و عقب برقی | شیشه بالابر درب های جلو وعقب برقی |
سایر تزئینات و آپشنها | رودری های هماهنگ با داشبورد – دکمه درب بازکن درب صندوق عقب – جلو پنجره جدید – – داشبورد دو رنگ جدید – کنسول میانی – طرح جدید صفحه آمپر – زه های همرنگ بدنه – دستگیره جدید درب ها و همرنگ بدنه – طاقچه جدید عقب – بکارگیری قطعات کرومی در بالای جلو پنجره و درب صندوق عقب –- – دسته دنده جدید چرمی – روکش صندلی جدید – رودری های جدید – پوشش سقف – آفتاب گیر – ایموبلایزر – تغییر در طرح سپر جلو و عقب -شبرنگ و قلاب یدک کش مخفی سپر عقب-2 عدد پشت سری بالنی شکل و 1 عدد مرکزی ویرگولی شکل برای صندلی عقب | آینه چراغ دار روی آفتابگیر سمت شاگرد – سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر) – سیستم هشدار دهنده هوشمند مرکزی ورود غیر مجاز – دوربین دید عقب – هشداردهنده موانع عقب – سیستم عیب یابی هوشمند ( مالتی پلکس ) – قفل مرکزی با ریموت کنترل رادیویی – سیستم کنترل بخار بنزین – شیشه های سولارضد اشعه مضر UV خورشید- سان روف – کروز کنترل – ستون فرمان تلسکوپی (جمع شونده) – سیستم روشنایی موقت در محیط های تاریک – نمایشگر دمای محیط – آنتن سقفی جدید(Shark fin) به همراه سیستم پشتیبانی از رهیاب – جا عینکی – تنظیم زاویه نور چراغهای جلو از داخل – تغییر استایل جانبی خودرو (دربها به همراه شیشه لچکی عقب، دستگیرهها، گلگیرها و آینه های جانبی) – دستگیرههای درب ها به رنگ کروم – تودوزی مخمل – دسترسی به صندوق عقب از داخل – بازکن قفل در صندوق عقب از داخل – قطعات دکوراتیو طرح چوب – سیستم قطع سوخت خودکار – سیستم کنترل بخار |
تا اینجا مزیتهای مهم و اصلی که دنا پلاس دارد را عنوان کردیم که آپشن های جدید و خوب این خودرو میباشد اما در ذیل به معایب دنا پلاس می پردازیم:
موتور ضعیف : استفاده از موتور EF7 در دنا پلاس باعث شده است که قدرت این خودرو با سمند و سمند سورن برابری کند و در دورهای بالا صدای موتور کاملا داخل اتاق احساس شود .
کیفیت پایین : اگر چه کابین داخلی دنا پلاس بسیار شیک و زیبا و به روز می باشد ولی متاسفانه استفاده از قطعات و پلاستیک فشرده با کیفیت پایین ، باعث شده است که وقتی داخل آن می نشینیم حس یک خودرو چینی کم کیفیت را احساس کنیم.
کیفیت مونتاژ: هنوز هم درزها و فاصله دربها به درستی توسط مهندسین این شرکت کنترل نشده است.
سیستم تعلیق : کیفیت رانندگی و سواری خوب دنا پلاس با دقت بیشتر بر سیستم تعلیق آن به مراتب بهتر خواهد شد و سواری نرم آن لذت بخش تر میگردد و محور عقب دنا پلاس هم مانند سمند می کوبد و در ناهمواریهای خیابان به اتاق ضربه وارد میکند.
نتیجه گیری : در مقایسه تندر 90 پلاس و دنا پلاس باید گفت اگرچه ایران خودرو در دنا پلاس توانسته است ظاهر زیبا ،طراحی کابین زیبا، آپشن های روز دنیا را در آن ایجاد نماید اما موتور و گیربکس و سیستم تعلیق تندر پلاس به مراتب امتیاز بیشتری به خود میگیرد و اینکه دنا پلاس هنوز با گیربکس اتوماتیک به بازار عرضه نشده است و تندر پلاس با هردو گیربکس دنده ای و اتوماتیک در بازار موجود هست و تندر پلاس با تغییرات ظاهری که داشته توانسته نظر نسبت به تندر 90 خریداران بیشتری را به خود جلب کند.
از لحاظ مقایسه قیمتی این دو خودرو باید گفت تندر 90 پلاس اتوماتیک با دنا پلاس اختلاف حدود دو میلیونی دارند.
حال اگر به دنبال ظاهر و آپشن هستید که دنا پلاس را به شما توصیه می کنیم و اگر به دنبال لذت رانندگی هستید تندر پلاس را به شما پیشنهاد می دهیم.
نمای داخلی دنا پلاس
نمای داخلی دنا پلاس
نمایی از سانروف دنا پلاس
دنا پلاس
دنا پلاس
نمغای جلوی دنا پلاس
نمای پشت دنا پلاس
نمایی از دوربین دنده عقب دنا پلاس
نمایی از آینه جانبی برقی دنا پلاس
نمایی از سانروف دنا پلاس
نمای داخلی تندر 90 پلاس
تندر 90 پلاس
تندر 90 پلاس
تندر 90 پلاس
نمای جانبی رنو تندر 90 پلاس
تندر 90 پلاس
نمای پشت تندر 90 پلاس
نمای از آینه جانبی تندر 90 پلاس
نمایی از صندوق تندر 90 پلاس
کرمان موتور مدتی است که با اخذ نمایندگی رسمی هیوندای توانسته نام خود را بر سر زبان بسیاری از خودرو دوستان جاری نماید این شرکت خودرو سازی تصمیم دارد به مناسبت میلاد امام رضا(ع) تعدادی از محصولات خود یعنی هیوندای سانتافه و هیوندای سوناتا و هیوندای توسان را با شرایط ویژه به خریداران عزضه نماید .اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که قصد خرید یکی از این سه محصول را دارید می توانید با شرایط به وجود آمده اقدام به خرید نمایید و از این فرصت مناسب حداکثر استفاده را ببرید. تیم کاراپ در ادامه شرایط این پیش فروش را برای شما همراهان عزیز قرار داده است می توانید با مطالعه آن ها با اطلاعات کامل اقدام به خرید نمایید.
هیوندای سانتافه
هیوندای سوناتا
هیوندا توسان
با توجه به تنوع موجود در بازار خودرو و سخت شدن انتخاب و تصمیم گیری برای خرید خودرو در ذیل قصد داریم خودروپژو 207i محصول مشترک فرانسه و ایران را با خودرو جدید و تازه وارد رنو ساندرو اتوماتیک که محصول نیسان و پارس خودرو می باشد و در بازارهای جهانی با نام داچیا و در ایران با نام رنو ساندرو می باشد را مقایسه نماییم.
پژو 207
هر چند در دوران تحریم ایران پژو 207 تا سال 91 بیشتر به بازار عرضه نشد ولی در دوران پسا برجام از سال 95 تولید این خودرو مجددا از سرگرفته شد. از لحاظ قمیتی رنو ساندرو در بازار اختلاف قیمت نزدیک به چهار میلیون تومانی نسبت به پژو 207 دنده ای دارد . هر چند که از لحاظ مصرف سوخت و حجم موتور و شتاب اولیه تقریبا نزدیک به هم هستند ولی با توجه به اینکه حداکثر سرعت پژو 207 اتوماتیک از رنو ساندرو اتوماتیک بیشتر است مصرف کمتری دارد.
رنو ساندرو
از لحاظ طول و عرض خودرو نیز پژو 207 برای پارک کردن و داشتن پارکینگ مناسب، جهت پارک خودرو مناسب تر است ولی در سفرها بعلت گنجایش حجم صندوق عقب رنو ساندرو امتیاز بهتری میگیرد.
مشخصات فنی | رنو ساندرو اتوماتیک | پژو 207i اتوماتیک و دنده ای |
نوع موتور | 4 سیلندر | 4 Tu5سیلندر |
حجم موتور | 1598سی سی | 1587 سی سی |
حداکثر توان موتور | 105 اسب بخار در 5750 دور در دقیقه | 105 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 140 نیوتن متر در 3750 دور در دقیقه | 142 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه |
تعداد سوپاپ | 16 سوپاپ | 16 سوپاپ |
شتاب 0 تا 100 | 11.5 ثانیه | 11.6 در گیربکس دنده ای و 12.6 ثانیه در گیربکس اتوماتیک |
حداکثر سرعت | 170 کیلومتر در ساعت | 190 کیلومتر بر ساعت |
سیستم انتقال قدرت | 4 دنده خودکار | در دو نوع گیربکس 5 دنده دستی و اتوماتیک موجود می باشد |
وزن خالص | 1146 کیلوگرم | 1054 کیلوگرم دنده ای و 1096 کیلوگرم اتوماتیک |
فاصله بین دو محور چرخ های عقب و عقب | 2588 میلی متر | 2443 میلی متر |
مصرف سوخت در شهر | 9.4 لیتر در هر 100 کیلومتر | 8.8 دنده ای و 9.9 اتوماتیک (در هر 100 کیلومتر ) |
مصرف سوخت در جاده | 5.5 لیتر در هر 100 کیلومتر | 5.4 دنده ای و 5.5 اتوماتیک (در هر 100 کیلومتر ) |
مصرف سوخت ترکیبی | 8.3 لیتر در هر 100 کیلومتر | 6.6 دنده ای و 7.1 اتوماتیک (در هر 100 کیلومتر) |
استاندارد حد آلایندگی | Euro 4 | Euro 4 |
طول خودرو | 4020 mm | 3900 mm |
عرض خودرو | 1746 mm | 1680 mm |
ارتفاع خودرو | 1534 mm | 1468 mm |
حجم باک | 50 لیتر | 50 لیتر |
اگر چه رنو ساندرو نسبت به تزئینات داخلی نسبت به پژو 207 رتبه و امتیاز کمتری می گیرد ولی کیفیت بالای این محصول باعث شده است که طرفدارهای خاص خود را داشته باشد.
مشخصات | رنو ساندرو | پژو 207i |
ترمز | ترمز های جلو دیسکی و عقب کاسه ای – ترمز ضدقفل ABS به همراه توزیع الکترونیکی ترمز | ترمز جلو دیسکی خنک شونده – ترمز عقب دیسکی توپر – ترمز ضد قفلABS وEBD,EBA چهار کاناله |
کیسه هوای و ایمنی | 2 کسیله هوای سرنشین وراننده | 2 کیسه هوای سرنشین و راننده- قفل مرکزی با سوییچ کنترل از راه دور رادیویی – سیستم ضد سرقت ایموبیلایزر – کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع |
فرمان | فرمان هیدرولیک | فرمان هیدرولیک |
سیستم تهویه | سیستم تهویه مطبوع با کنترل دستی | سیستم تهویه اتوماتیک HVAC |
سیستم صوتی | کنترل سیستم صوتی زیر فرمان – سیستم صوتی (رادیو + سی دی (پخش فشرده) USB و 4 بلندگو) | بلندگوی درهای جلو و عقب – تیوتر جلو (داخل قاب آیینه) – پخش CD با کنترل پشت فرمان |
چراغها | چراغ مه شکن جلووعقب | چراغ مه شکن جلو و عقب – قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل خودرو |
آیینهها | آینه های جانبی تنظیم برقی | آینه های جانبی تنظیم برقی |
شیشه ها | شیشه بالابر دربهای جلو و عقب برقی | شیشه بالابر درب های جلو وعقب برقی |
سایر تزئینات و آپشنها | رینگ 15 اینچی آلومینیومی – آینه های جانبی همرنگ بدنه | سیستمهای هشدار دهنده شامل: اشکال در موتور – کمشدن روغن موتور – کم شدن بنزین – روشن ماندن چراغها – بازماندن درها – جاماندن سوئیچ – گیربکس اتوماتیک با تیپ ترونیک
دارای حسگر دماسنج و قاب رنگی – – سیستم کنترل بخار بنزین – صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع – پشت سری جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع و زاویه — صندلی عقب 2 تکه با قابلیت تاشوندگی – پشت سری صندلی عقب با قابلیت تنظیم ارتفاع – رینگ اسپرت آلومینیومی – دماسنج روی داشبورد – چراغ همراهی تا درب منزل در محیط های تاریک – سیستم تنظیم سرعت برف پاککن با سرعت خودرو – پک لوک (قطعات هم رنگ بدنه) – افکت طرح فلز داخلی – روکش صندلی طرح ناتیس – |
نتیجه گیری : در پایان باید عرض کنم هر دو خودرو دارای خدمات پس از فروش خوب در کشور می باشند و در مجموع برای سفرهای داخل شهر و از لحاظ زیبایی و طراحی بدنه خودرو پژو 207 امتیاز بیشتری نسبت به رنو ساندور اتوماتیک می گیرد ولی از لحاظ کیفیت محصول و سفرهای برون شهری خودروی رنو ساندرو اولیت بیشتری دارد.
نمای داخلی پژو 207
نمای داخلی پژو 207
نمای داخلی پژو 207
نمای داخلی پژو 207
نمایی از فرمان پژو 207نمای داخلی پژو 207
نمای داخلی پژو 207
پژو 207
پژو 207
پژو 207
پژو 207
نمایی از چراغ جلو پژو 207
نمای جانبی پژو 207
پژو 207
نمای داخلی رنو ساندرو
نمای داخلی رنو ساندرو
نمای داخلی رنو ساندرو
نمای داخلی رنو ساندرو
رنو ساندرو
رنو ساندرو
رنو ساندرو
رنو ساندرو
رنو ساندرو
پارس تندر نسخه ایرانی رنو تندر 90 ( ال 90 ) است که با کمی تغییر ظاهری توسط پارس خودرو عرضه می شود و به خاطر نکات مثبتی مانند کابین جادار ، بدنه مستحکم و با کیفیت، استهلاک کم و مصرف سوخت پایین طرفداران زیادی دارد.
همانطور که گفته شد این خودرو چیزی از نظر کیفیت از نسخه فرانسوی خود ندارد و موفق به دریافت 4 ستاره کیفت از 5 ستاره شده البته یک نکته منفی آن هم قیمت بالای آن، نسبت به آپشن های کم آن است. از نظر مشخصات فنی و آپشن این خودرو هم سطح تندر 90 E2 فول است و مجهز به موتور 4 سیلندر با قدرت 105 اسب بخار است. شتاب این خودرو با وزن 1100 کیلوگرم 10.2 ثانیه است و تا حداکثر سرعت 175 کیلومتر در ساعت می توانید با آن برانید.
کشور تولید کننده | ایران |
کارخانه تولید کننده | پارس خودرو |
نام و مدل اتومبیل | پارس تندر |
شرکت گارانتی | پارس خودرو |
موتور | 4 سیلندر خطی |
حداکثر قدرت | 105 اسب بخار در 5750 دور در دقیقه |
حجم موتور | 1598 سی سی |
تعداد سوپاپ | 16 |
جعبه دنده | 5 سرعته دستی |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | 10.2 ثانیه |
حداکثر سرعت | 175 کیلومتر بر ساعت |
وزن | 1100 کیلوگرم |
ابعاد و نوع چرخ های جلو و عقب | – |
داخل شهر | – Lit/100km |
خارج شهر | – Lit/100km |
ترکیبی | 6.82 Lit/100km |
حدآلایندگی | Euro 4 |
تعلیق جلو | مستقل مک فرسون |
تعلیق عقب | تیر پیچشی با مقطع H و فنر مارپیچ |
ترمز جلو | دیسکی |
ترمز عقب | کاسه ای |
باک بنزین | 50 لیتر |
سرنشین | 5 نفر |
عرض | (1740) mm |
طول | (4247) mm |
ارتفاع | (1534) mm |
کیسه هوای راننده و سرنشین جلو |
سیستم ترمز ضد قفل ABS |
سیستم تهویه مطبوع با کنترل دستی |
فرمان هیدرولیک |
آینه جانبی برقی به همراه گرمکن |
شیشه بالا بر برقی 4 درب |
چراغ مه شکن جلو و عقب |
رادیو پخش CD + پورت USB |
نمای داخلی پارس تندر
نمایی از داشبورد پارس تندر
نمای داخلی پارس تندر
نمایی از چراغ عقب پارس تندر
نمایی از رینگ و لاستیک پارس تندر
پارس تندر
پارس تندر
نمای پشت پارس تندر
پارس تندر
پارس تندر
پارس تندر
پارس تندر
باز هم با خبری دور از انتظار، بازار خودرو ایران رو برو شد و به این ترتیب که با بالا نرفتن کیفیت محصولات خودرو سازی های داخلی باز هم با افزایش قیمت محصولات این شرکت ها رو برو هستیم شرکت خودرو سازی سایپا طی مجوزی که از شورای رقابت دریافت کرده تصمیم دارد محصولات تولیدی خود را با افزایش قیمت به خریداران عرضه نماید این اتفاق جالب است در زمانی دارد اتفاق می افتد که ما با افزایش کیفیت محصولات رو برو نیستیم ولی قیمت محصولات افزایش پیدا خواهد کرد. شرکت سایپا طی نامه ارسالی خود به نمایندگی های مجاز این شرکت با متن "ترتیبی اتخاذ شود تا مدارک مربوط به ثبت نام کلیه خودروهای امانی نزد نمایندگی، پروندههای پذیرشنشده دعوتنامههای ارسالشده (مربوط به مشتریان و همچنین مشارکت در تولید و...) در اسرع وقت تکمیل و پذیرش گردد"دستور به اجرای افزایش قیمت را داده است لازم به ذکر می باشد این افزایش قیمت شامل تمامی خودرو های امانی و خودرو هایی که دعوت نامه برای آن ها ارسال شده است می باشد.شورای رقابت به شرکت خودرو سازی اجازه افزایش قیمت 1.5درصدی تیبا و پراید را داده است و مجوز افزایش قیمت 2.5 درصدی تندر 90 نیز برای این شرکت خودرو سازی صادر شده است.
بخش نامه ارسال شده توسط شرکت سایپا به نمایندگی های این شرکت خودرو سازی: