سایت خودرو

در این سایت می توانید از مطالب و قیمت روز خودرو مطلع شوید.

سایت خودرو

در این سایت می توانید از مطالب و قیمت روز خودرو مطلع شوید.

چرا باید بنزین سوپر بزنیم؟

بنزین خودرو، خوراک خودرو می باشد همانطور که انسان نیز برای انجام فعالیت نیاز به خوراک دارد خودرو نیز برای استارت و حرکت به بنزین نیازمند است حال انتخاب یک بنزین مناسب برای استحلاک کمتر خودرو یک امر بسیار مهمیی میباشد.

طی آزمایشاتی که صورت گرفته بر روی بنزین ها یک عنوان به نام عدد اکتان برای مقیاس بنزین ها با هم قرار داده شده است.

عدد اکتان چیست؟

اکتان کلمه ای نام آشنا به گوش رانندگان وسایل نقلیه می باشد، این عنوان به این معنا می باشد که توانایی متراکم شدن سوخت قبل از احتراق خود به خودی می باشد هرچه عدد اکتان یک سوخت بالاتر باشد مقاومت آن سوخت در برابر احتراق مخرب، بیشتر می باشد. یعنی یک سوخت خوب زمانی لقب خوب به خود می گیرد که پس از جرقه شمع به آرامی بسوزدو اطاقک احتراق را به آرامی طی کند و انرژی مفید را تا پیستون تولید نماید و کامل بسوزد همانطور که وقتی یک قطره آب بر روی یک سطح آب می چکد و امواجی تولید می کند احتراق در خودرو نیز به همین شکل می باشد. شما اگر چند قطره آب بچکانید دایره های تشکیل شده یک دیگر را خنثی می کنند و در خودرو نیز وقتی همچین اتفاقی رخ دهد باعث سوخت ناصحیح می شود و این عمل به خودرو آسیب می رساند و نمی تواند به خوبی به درجه بالایی برسد و قدرت مکانیکی خوبی برای خودرو به ارمغان آورد.

بنزین معمولی یا بنزین سوپر؟

بنزین معمولی دارای اکتان 87 میباشد ولی بنزین سوپر عدد اکتان 95 را نشان می دهد و این امر یعنی سوخت بهتر و آسیب کمتر به موتور خودرو. در دفترچه های خودرو هایی که تولید می شوند مدل نیاز آن خودرو به بنزین ذکر شده اسبنزینت و بهتر است از آن مدل بنزین و اکتان خاص استفاده شود تا آن وسیله نقلیه عمر مفید تری داشته باشد و آسیب کمتری متوجه موتور شود وقتی بنزین نامناسب انتخاب شود قبل از بالا رفتن پیستون احتراق دیرتر و در زمان مناسب اتفاق نمی افتد و در مرور زمان به پیستون ها و در نتیجه موتور خودرو آسیب می رساند. ولی در خودرو های تولیدی بنزین سوپر پیشنهاد می شود زیرا احتراق دیرتری دارد و قدرت کاملی برای موتور ایجاد خواهد کرد.

عوامل موثر بر عدد اکتان

  • رطوبت و دما
  • فاصله از سطح دریا

رطوبت و دما

یکی از عواملی می باشد که بر عدد اکتان تاثیر گذار می باشد هرچه رطوبت و دما هوا افزایش یابد عدد اکتان نیز افزایش خواهد یافت و این عامل تاثیر گذارتری روی بنزین می باشد.

فاصله از سطح دریا

هرچه از سطح دریا به بالاتر حرکت کنید خودسوزی بنزین نیز دیرتر انجام خواهد شد و شاید متوجه شده باشید که در هنگامی که سفر به شهر های شمالی سفر می کنید احتراق با مشکل مواجه می شود و صدای خودرو شما بیشتر شده و قابل توجه تر می گردد و شما می توانید این موضوع را با تنظیم دلکو خودرو رفع نمایید.

بنزین
بنزین

حال کدام بنزین بهتر است؟

همه خودرو های تولید در سطح کشور با استاندارد بنزین سوپر ساخته می شوند و تنها خودرویی که از این امر مستثنا می باشد پیکان می باشد و بهترین بنزین برای پیکان بنزین معمولی می باشد.
ولی باید در انتخاب بنزین به موارد بالا نیز توجه کرد مثلا در شهر تهران بهتر است از بنزین معمولی استفاده شود ولیی در شهر های شمالی از بنزین سوپر توصیه می شود استفاده شود. اگر تصمیم به استفاده از بنزین معمولی دارید بهتر است هر   3000کیلومتر یک بار از محلول پاک کننده موتور خودرو استفاده نمایید.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.