سایت خودرو

در این سایت می توانید از مطالب و قیمت روز خودرو مطلع شوید.

سایت خودرو

در این سایت می توانید از مطالب و قیمت روز خودرو مطلع شوید.

معایب و مزایای باد نیتروژن در لاستیک ها

باد لاستیک یکی از اصلی ترین مواردی است که راننده خودرو باید به آن توجه نماید زیرا هم با تنظیم بودن آن باعث کاهش هزینه ها یعنی کاهش مصرف سوخت می شود که این امر خود سبب کاهش هزینه می شود و  همچنینن باد لاستیک یکی از مهم ترین نکات ایمنی می باشد و ممکن است باعث حادثه ای برای سر نشینان خودرو شود. حالل به تازگی باد نیتروژن یکی از گذینه های مورد توجه رانندگان قرار گرفته است.
طبق تحقیقاتی که صورت گرفته روی باد نیتروژن این باد میزان کاهش آن یک سوم باد اکسیژن دار و باد معمولی میی باشد.

مزایای باد نیتروژن را در 4 دسته مختلف می توان دسته بندی کرد:

  • ثبات بیشتر باد لاستیک
  • حذف رطوبت
  • عدم شرکت در احتراق
  • امنیت بالا

ثبات بیشتر باد لاستیک

طبق توضیحی که در بالا برای شما همراهان گرامی ارائه شد میزان کاهش باد نیتروژن یک سوم باد های دیگر می باشد و این امر به دلیل این موضوع می باشد که مولکول های باد نیتروژن نسبت به باد های دیگر بزرگ تر می باشند و ما شاهد حدر رفت کمتر این نوع از باد لاستیک هستیم و یکی دیگر از مواردی که این موضوع را اثبات می نماید این موضوع می باشد که باد نیتروژن نسبت به تغییرات آب و هوایی بسیار مقاوم تر بوده و توانسته در آزمایشات نمایش قابل قبولی از خود نشان بدهد.

باد لاستیک

حذف رطوبت

باد معمولی خودرو ها از انواع مولکول های گاز تشکیل شده که اگر مورد آزمایش قرار گیرند نشان می دهند که 78 درصد این باد را نیتروژن تشکیل داده است و 1درصد آن را گاز های دیگر و 21 درصد را اکسیژن و به دلیل این موضوع که این نوع از باد دارای رطوبت می باشد و مانند هوای بیرون می باشد باعث خوردگی و آسیب به لاستیک خودرو می شود و لاستیک خودرو را دچار خوردگی و پارگی می کند و باد نیتروژن به دلیل نداشتن رطوبت باعث جلوگیری از این امر می شود.

عدم شرکت در احتراق

یکی از عوامل مهم در تحریک احتراق، اکسیژن می باشد و این امر در حوادث بسیار ممکن است خطرناک باشد و جان سرنشینان را به خطر بیندازد ولی باد نیتروژن تاثیری در تحریک حریق ندارد و این عامل می تواند یک مزییت برای انتخاب دوباره باد نیتروژن برای لاستیک های خودرو باشد.
تمامی خودرو هایی که ممکن است نیاز به ورود در آتش داشته باشند مانند خودرو های آتش نشانی و.... باید از بادد نیتروژن برای لاستیک های خود استفاده کنند زیرا ممکن است دچار حادثه در حریق شوند و باید عامل کمک کننده ای یه افزایش حریق نباشند.

امنیت بالا

باد نیتروژن به دلیل سبکی آن نسبت به باد های دیگر و بزرگ تر بودن مولکول های آن نسبت به مولکول های دیگر باد ها، با سرعت بیشتری گرما را از خود دفع می نماید و از ترکیدگی لاستیک خودرو و ایجاد حادثه برای سر نشینان جلوگیری میکند و به همین دلیل می باشد که برای باد خودرو های مسابقه نیز از باد نیتروژن استفاده می کنند.

معایب باد نیتروژن

یکی از معایبی که این مدل از باد وسایل نقلیه دارد این مورد می باشد که همه جا در دسترس نیست و زمینه کم رنگ تری نسبت به باد های دیگر در سطح کشور دارد و کمی هزینه باد نیتروژن نسبت به باد های دیگر بیشتر می باشد.

باد لاستیک

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.